Bezpečnost potravin

Zájem o značku Regionální potravina byl letos rekordní

Vydáno: 16. 7. 2024
Autor: SZIF

Letošní 15. ročník soutěže o ocenění značkou kvality Regionální potravina potvrdil, že tato prestižní značka je nejen symbolem prověřených kvalitních lokálních produktů, ale také žádanou pomocí v propagaci regionální produkce. Značka Regionální potravina představuje punc nejvyšší kvality, regionality a tradice.

„Tento rok byl rekordní jak v počtu přihlášených producentů, tak jejich výrobků. O získání ocenění Regionální potravina zabojovalo 470 výrobců s více než 1 850 produkty, což je dvojnásobek ve srovnání s prvním ročníkem soutěže,“ uvedla Kateřina Ratajová, ředitelka Odboru administrace podpory kvalitních potravin Státního zemědělského intervenčního fondu. Nejvíce zájemců bylo z Ústeckého a Středočeského kraje a v nejvyhledávanější kategorii Alkoholické a nealkoholické nápoje bylo celkově přihlášeno 333 výrobků.

Klíčový přínos ocenění značkou je především v oblasti ekonomické a agroenvironmentální. Cílem soutěže je podpora domácích producentů lokálních potravin a motivace zákazníků k jejich vyhledávání na pultech obchodů, farmářských trzích či přímo u výrobců. Vítězové minulých ročníků soutěže potvrzují, že získání ocenění značkou má pozitivní vliv na zvýšení poptávky a prodeje jejich výrobků. Z posledního měření vyplývá, že dle 82 procent oslovených výrobců jejich oceněný výrobek lidé více nakupují a zaznamenali i vyšší poptávku.

„Značka Regionální potravina výrobcům pomáhá zvyšovat prestiž, odlišit se od konkurence a zviditelnit se. To jim otevírá cestu k novým obchodním příležitostem a k navázání kontaktů s ostatními výrobci. Zároveň jim přináší důvěru zákazníků. Nejedná se pouze a jen o udělení značky, ale o celý program na podporu prodeje lokálních potravin, včetně propagačních a mediálních kampaní, prodejních akcí s výrobci, značení v místech prodeje a spolupráce při prezentaci na domácích i zahraničních výstavách. Oceněný výrobek je „chloubou“ nejen pro samotného výrobce, ale zároveň reprezentuje i daný kraj, a to nejenom v České republice,“ doplnila Kateřina Ratajová. „Právě pomoc s propagací lokálních produktů, šíření povědomí o kvalitě místních potravin a podpora regionální výroby je hlavním smyslem soutěže,“ potvrdila Ratajová.

Soutěž Regionální potravina, která je projektem Ministerstva zemědělství, probíhá ve všech krajích České republiky a soutěžit mohou producenti malých a středních zemědělských nebo potravinářských podniků. Držiteli značky jsou převážně mikropodniky do 10 zaměstnanců (67 %) a malé podniky s počtem do 50 zaměstnanců (25 %), pouze v 8 % se jedná o společnosti, které zaměstnávají 51 – 250 zaměstnanců. Oceněný výrobek pak získává právo užívat značku zdarma po dobu čtyř let.

Státní zemědělský intervenční fond, který tuto značku spravuje, využívá v propagaci oceněných regionálních výrobků řadu aktivit, mezi něž patří i product placement v oblíbených televizních pořadech, motivační soutěže či ochutnávky v regionech.

„Otázka kvality potravin patří mezi naše priority, kdy prostřednictvím značek kvality KLASA, Regionální potravina, biolist, biozebra, Chráněné zeměpisné označení (CHZO), Chráněné označení původu (CHZP) a Zaručená tradiční specialita (ZTS) seznamujeme veřejnost s kvalitní a lokální potravinářskou produkcí. K tématu kvality potravin se váže i otevření prodejny Naše síťovka v Praze v ulici Štěpánská, kde si spotřebitelé mohou zakoupit kvalitní regionální výrobky ověnčené značkami kvality, včetně značky Regionální potravina,“ říká generální ředitel SZIF Petr Dlouhý.

Eva Češpiva
tisková mluvčí
E: press@szif.cz
M: +420 733 696 550

Zdroj: SZIF