Výrobci i obchodní řetězce pokračují ve vylepšování složení potravin
Tisková zpráva PK ČR
Výrobci a obchodní řetězce představili, jak pracují na úpravách složení svých výrobků. Soustředí se především na to, jak snížit v potravinách obsah některých negativně vnímaných živin, jako jsou cukry, soli a tuky, snížit jejich energetickou hodnotu či jinak vylepšit nutriční složení. Tyto aktivity jsou reakcí na rostoucí zájem o zdravější potraviny, ale i na kritiku stravovacích návyků české populace navyklé na přemíru soli a cukru.
Ačkoliv by výrobci často na provedení takzvané reformulace spotřebitele rádi viditelně upozornili, platná evropská legislativa umožňuje zvýraznit takovou informaci na obalu až tehdy, pokud dojde k výraznému snížení obsahu dané živiny, nejčastěji o 30 %, v případě soli o 25 %. V těchto případech jde však již o razantní změnu, která se projeví na samotné chuti produktu. Aby tedy výrobci své zákazníky kvůli provedené reformulaci neztratili, provádějí většinou tyto žádoucí změny postupně a pozvolně.
„I v uplynulém roce uvedli potravináři na náš trh řadu produktů s reformulovaným složením,“ říká Dana Večeřová, prezidentka Potravinářské komory České republiky. „Na vývoji svého portfolia přitom pracují velcí i malí, lokální i nadnárodní producenti, což je pozitivní fakt i vzhledem k rostoucímu zájmu veřejnosti o zdravější stravovaní.“ S cílem poukázat právě na ty nejlepší příklady reformulovaných produktů z praxe oceňuje každoročně vybrané produkty odborná porota soutěže Reformulace roku, kterou pořádá Potravinářská komora. Vítězem letošního ročníku se stal Lipánek tvarohový 130 g od společnosti Madeta, který má snížený obsah cukru, vyšší množství tvarohu a zároveň nižší energetickou hodnotu. Oceněny byly i další produkt: Mattoni esence pomeranč, Super Mysli od Emco, Nestlé Ovesné Cheerios a Re:Fuel sandwich on the go od společnosti Unilever. U všech těchto produktů došlo především k významnému snížení použitého množství cukru.
K reformulacím svých značek přistupují nejenom výrobci, ale své privátní značky obdobným směrem modernizují i obchodní řetězce. „Všechny obchodní řetězce mají své závazky a cíle na úpravu vlastních značek, u kterých mají možnost konkrétním zadáním přímo ovlivnit jejich složení,“ uvádí Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu. „U každého obchodníka jde řádově o stovky výrobků, jejichž složení se mění v souladu s nejnovějšími trendy ve výživě. Kromě cukru a soli se obchodníci zabývají i dalšími látkami jako jsou barviva, konzervační látky, či umělá aromata, na která spotřebitelé čím dál více negativně reagují. Jsem rád, že si v tomto postupu s výrobci rozumíme a na modernizaci potravin pro české zákazníky úspěšně spolupracujeme.“ Poptávka po reformulovaných produktech podle stále stoupá lidé mnohem více než kdykoliv v minulosti sledují obsah živin uvedených na produktech. Právě uvědomělý přístup informované veřejnosti je podle něj klíčem ke zdravému stravování.
Reformulační snahy výrobců potravin prezentuje Platforma pro reformulace, která vznikla před několika lety při České technologické platformě. Jejím cílem je propojit potravináře s akademickou sférou, podpořit přenos výsledků potravinářského výzkumu a vývoje do praxe a zavádění inovací. I díky těmto aktivitám došlo v uplynulých letech napříč sektorem například k prakticky úplnému odstranění transmastných kyselin z potravin, což jsou tuky, které vznikají průmyslovým ztužováním. Snižuje se také obsah nasycených mastných kyselin, jejichž nadměrná konzumace má vliv na hladinu cholesterolu a zvyšuje riziko onemocnění srdce a cév. Naopak se v potravinách často zvyšuje obsah bílkovin, které jsou klíčové pro řadu procesů v těle, především pro růst a tvorbu svalové hmoty, či jsou obohacovány o některé složky, například chia semínka, lněná semínka, luštěniny, ale i ovoce a zeleninu.
Tisková zpráva_17.9.2020.docx [260.03 KB]
Zdroj: PK ČR