SZPI pokračuje v kontrolách dovozu, zintenzivní kontroly internetu a spouští komunikaci na Instagramu
Tisková zpráva SZPI ze dne 20. 10. 2016.
Vzhledem k opakovaným nedostatkům u dovozových potravin, a to jak ze třetích zemí, tak z jiných členských států EU, bude inspekce pokračovat v cíleném ověřování parametrů netuzemských potravin.
Tuzemský i evropský trh s potravinami prochází zásadní změnou, kterou představuje dynamický nástup prodeje přes internet. Počet online prodejců potravin registrovaných u Státní zemědělské a potravinářské inspekce meziročně stoupá o 100 až 200%, v současnosti jich inspekce registruje 897.
Podle spotřebitelského výzkumu spol. Acomware z r. 2016 má 65% tuzemských spotřebitelů pozitivní nebo neutrální postoj k nakupování potravin prostřednictvím internetu. Zároveň pouhých 7% respondentů uvedlo, že nakupuje většinu potravin online a 78% respondentů nakoupilo většinu potravin v kamenných prodejnách. Z uvedených údajů je patrné, že na trhu existuje významný potenciál po rozšíření online prodeje potravin a v blízké budoucnosti zde lze očekávat podobně dynamický rozvoj, k jakému došlo např. v segmentu spotřebního zboží.
Přesun do online prostředí změnil tradiční pojetí prodeje potravin a kromě prodeje přes webové stránky dochází ve stále větší míře k prodeji prostřednictvím aplikací na mobilních telefonech a tabletech (tzv. mCommerce) a v prostředí sociálních sítí (fCommerce).
SZPI se věnuje kontrole tzv. vzdáleného prodeje se vzrůstající intenzitou už od r. 2007. Od r. 2013 jsou inspektoráty SZPI vybaveny pracovišti pro anonymní nákup (odběr vzorků) přes internet, které neumožní identifikovat počítač inspektora SZPI ze strany kontrolovaného subjektu.
Výsledky kontrol SZPI ukazují, že významná část provozovatelů internetových obchodů s potravinami má problémy s dodržováním právních předpisů. Přes 41% letošních kontrol internetového prodeje skončilo s hodnocením nevyhovující. Pochybení se může týkat potraviny samotné, nebo jejího označení na internetu.
Mezi nejčastější pochybení patří absence povinných údajů o potravině v internetovém obchodě, uvádění nepovolených výživových a léčebných tvrzení na internetu nebo na výrobku a prodej doplňků stravy s nepovolenými látkami. K nejintenzívněji kontrolovaným komoditám dosud patřily doplňky stravy, lihoviny, víno, cukrářské výrobky, pokrmy, čaje apod.
Spotřebitel na internetu disponuje stejnou mírou ochrany, jako spotřebitel v kamenném obchodě. Právní ochrana se týká zejména bezpečnosti a jakosti nabízené potraviny a toho, aby spotřebitel měl před uzavřením koupě k dispozici veškeré informace o nabízeném zboží i provozovateli internetového obchodu.
Od 20. 10. 2016 naleznou spotřebitelé výsledky kontrol internetu i ostatních oblastí kontrol SZPI na sociální síti Instagram na účtu Potraviny na pranýři. Inspekce tím vstupuje do nejrychleji se rozvíjející sociální sítě v ČR s více než 600,000 uživateli a vychází vstříc nejmladší generaci spotřebitelů, kteří vyhledávají obrazovou komunikaci.
Cílem je prostřednictvím méně formální komunikace přitáhnout k tématu kvality a bezpečnosti potravin méně poučené spotřebitele a provázat sociální sítě s obsáhlými informacemi pro spotřebitele na webech SZPI a Potraviny na pranýři. Od roku 2014 inspekce provozuje účty Potraviny na pranýři i na sociální síti Facebook (19,600 fanoušků) a Twitter (4,463 fanoušků).
Zpracoval: Mgr. Pavel Kopřiva – tiskový mluvčí, tel.: +420 542 426 633
Zdroj: SZPI