Výzkum agentury STEM/MARK prokázal, že respondenti (celých 90 %) během nákupu nejvíce zohledňují kvalitu potravin. To znamená, aby bylo jídlo čerstvé, zralé, bez chemie, umělých náhražek a přidaných látek, jak dále prozrazuje průzkum.
„Kdyby měli lidé zvolit, zda je během nakupování ovlivňuje kvalita, čerstvost, nebo cena, jednoznačnými vítězi jsou kvalita a čerstvost, které jdou de facto ruku v ruce. Nízkou cenu dává na 1. místo pouhých 16 % dotazovaných. Jedná se především o muže a respondenty s nižším vzděláním,“ vysvětluje Gabriela Šamanová, Client Service Manager z výzkumné agentury STEM/MARK.
Další položkou, která rozhoduje, co si vložíme do košíku, je původ potraviny. Jeho význam rok od roku stoupá. Tuzemské potraviny nyní preferuje 6 z 10 respondentů.

Stále více upřednostňujeme naše potraviny
V posledních 3 letech roste zájem o české potraviny (61 % oproti 55 % z roku 2020). Z respondentů je preferují především ti, kteří se zajímají se o kvalitu, dále ženy a vysokoškoláci. Jejich oblíbenost roste také společně s věkem dotazovaných.
„Spokojenost s kvalitou našich výrobků se mírně zvýšila, dosahuje hodnoty 90 % (oproti 88 % v roce 2020). Lidé nakupují české potraviny především proto, že k nim mají důvěru, což zmínilo 86 % dotazovaných. Pro 82 % respondentů je dalším důvodem menší vzdálenost při dopravě, a tím pádem čerstvost potraviny,“ upřesňuje Gabriela Šamanová.
Roli v nakupování hrají také značky kvality
Značky kvality potravin se u nás udělují už téměř 20 let. Průzkum agentury STEM/MARK zjišťoval, které jsou v ČR nejpopulárnější. Jednoznačně nejznámější značkou kvality potravin zůstává u české populace Klasa. Spontánně ji zmínilo 49 % dotazovaných, hlavně lidé orientovaní na kvalitu, ženy ve věku 25–55 let a vysokoškoláci.
„Označení Klasa podle účastníků výzkumu zaručuje především to, že se jedná o prověřený český výrobek, a také, že má kvalitní složení. A právě spojení Klasy s kvalitními surovinami je podle lidí stále markantnější ( % v roce 2021 oproti 42 % v roce 2020). Toto označení respondenti nejčastěji zaznamenávají na pečivu, mouce a jogurtech,“ vyjmenovává odbornice.
Klasa ale není jediným logem kvality, které Češi znají. 60 % dotazovaných podpořeně zmínilo Regionální potravinu, Český výrobek a Českou potravinu.
Jak moc ovlivňují loga kvality naše nákupní chování?
Zhruba 75 % respondentů z těch, kteří znají nějaké označení kvality, přiznalo, že je to během nákupu nějak ovlivnilo. Celých 61 % tvrdí, že se aktivně snaží vyhledávat výrobky buď podle značek kvality, nebo podle jejich původu. 68 % dotazovaných (oproti 60 % z roku 2018) souhlasí s tvrzením, že jsou ochotni si za potraviny označené značkou kvality připlatit.
„Zkusili jsme meziročně srovnat dvě skupiny, tedy preferující při nákupu kvalitu anebo cenu, zda se u nich nějak projevil vliv značek kvality. Byli jsme překvapeni, že se tak stalo u obou skupin. Určitě jsme čekali, že lidé upřednostňující kvalitu potvrdí, že je značky kvality ovlivňují čím dál více (77 % v roce 2021 oproti 73 % v roce 2018). Poměrně markantní rozdíl jsme ale zaznamenali také u jedinců, pro něž je při nákupu rozhodující cena. Celých 67 % (oproti 55 % v roce 2018) přiznalo, že na ně loga kvality působí, byť je pro ně spíše rozhodující cena výrobku,“ objasňuje Gabriela Šamanová.

Jakou značku nejvíce spojujeme s kvalitním složením výrobku?
Přestože značka kvality Klasa jednoznačně vzbuzuje v respondentech představu, že označuje kvalitní potraviny, existuje ještě další, která budí v tomto ohledu větší důvěru. Jedná se o tzv. českou biozebru, potažmo evropský „biolist“. Tedy označení výrobků v kvalitě bio, tedy produkty ekologického zemědělství.
66 % dotazovaných přisuzuje zeleno-bílé „biozebře“ kvalitu, jak složení výrobku, tak i použitých surovinách. V případě „biolistu“ s tímto souhlasí 54 % respondentů, u Klasy 57 %. Výraznější náskok mají výrobky v bio kvalitě a jejich spojení s „odpovědným postupem při výrobě“ – 61 % u „biozebry“ a 43 % u „biolistu“.
Co pro lidi znamená, že je výrobek kvalitní?
S kvalitou respondenti nejčastěji ztotožňují „čerstvost a zralost“ (84 %). Stále více lidí (80 % v roce 2021, 48 % v roce 2017) klade velký důraz na to, aby byl „produkt vyrobený opravdu jen z toho, z čeho má“. To znamená, aby např. párky měly vysoký podíl masa.
„Velký skok zaznamenala podobná položka – ‚poctivé, nešizené, dle norem‘. Tuto vlastnost nyní přisuzuje kvalitě 69 % oproti 29 % v roce 2017. A pokud má být produkt kvalitní, musí samozřejmě zároveň dobře chutnat, což si myslí 74 % dotazovaných,“ dodává odbornice ze STEM/MARK.

Zdroj: akademiekvality.cz