SZPI nemůže pomoci lidem získat zpět peníze za závadné potraviny
Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) nemůže zajistit spotřebitelům, aby získali zpět peníze za koupené závadné potraviny. Zákazník se tak musí obrátit přímo na prodejce a pokud se s ním nedohodne, může podat žalobu k soudu.
Inspekce není oprávněna do tohoto občanskoprávního vztahu zasahovat. Pokud zjistí lidé v obchodní síti zdravotně závadný výrobek, výrobek klamavě označený, neoznačený česky, popřípadě neoznačený vůbec nebo s prošlou dobou použitelnosti, mají nejprve upozornit přímo prodejce. Podnět k SZPI pak může zákazník podat příslušnému krajskému inspektorátu osobně, písemně nebo telefonicky. Uvedení adresy zajistí občanům seznámení s výsledkem kontroly do 30 dnů. „Vzorek, poskytnutý inspekci spotřebitelem, plní pouze funkci orientační,“ upozornila mluvčí SZPI Kolejková. Nelze jej totiž použít jako podklad pro zákonná opatření SZPI, protože nebyl úředně odebrán. Inspektorům stačí, aby zákazníci sdělili název závadného výrobku, výrobce, případně dovozce a uvedli místo, kde výrobek zakoupili a popsali závadu. Jestliže chce zákazník případně posoudit jakost a zdravotní nezávadnost potraviny, může využít kteroukoli z akreditovaných laboratoří. Kvůli omezené kapacitě totiž SZPI rozbory na vyžádání ve svých laboratořích neprovádí. „Inspekční laboratoře slouží hlavně pro kontrolní a certifikační účely,“ vysvětila mluvčí.
ČTK 13.7.2004