S laděním chutí při šlechtění ovoce pomůže umělá inteligence
Informace portálu Gate2Biotech
Umělé inteligence rozšiřují své portfolio do šlechtění ovoce. Klíčovým parametrem je přitom vůně ovoce. Úkolem inteligence je zjišťovat, jaké vůně a chemické látky dělají ovoce přitažlivějším pro zákazníky.
Šlechtění na vůně a chutě je velmi obtížné, z řady důvodů. Souvisí to mimo jiné s tím, že jde o celou řadu znaků, které je při šlechtění nutné ovlivnit požadovaným směrem, a to jak z pohledu zákazníků, tak i pěstitelů.
Vytvořit optimální genetickou kombinaci, která by zahrnula všechny tyto znaky, je těžké. Šlechtitelské programy často přistupují ke kompromisům a před vyladěním vůně a chuti dávají přednost vyšší úrodě a rezistenci vůči chorobám či škůdcům. Další věc je, že šlechtitelé musejí hodnotit stovky i tisíce potenciálních nových odrůd. Objektivní testování jediného vzorku vyžaduje panely hodnotitelů s až 100 účastníky, což je náročné organizovat, a také drahé.
Marcio Resende a Harry Klee z americké University of Florida se svými kolegy ve snaze zjednodušit uvedený proces vyvinuli algoritmus pro predikci hodnocení vůně a chutě u rajčat a borůvek. Vytvořili databázi všech známých sloučenin, které souvisejí s vůní uvedených plodů.
Následně porovnali tuto databázi s dostupnými hodnoceními rozmanitých odrůd paneli hodnotitelů, pokud jde o jejich sladkost, kyselost a míru chuti umami, a také celkovou chuť a oblíbenost plodů. Propojili chemické složení s hodnocením plodů a tím určovali, které chemické látky nejvíce ovlivňují vnímání vůně a chuti zákazníky.
Autor: RNDr. Stanislav Mihulka, Ph.D.
Více informací naleznete zde: Artificial intelligence can help optimize fruit cultivars to match consumer taste preferences (phys.org)
Zdroj: Gate2Biotech