Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 12
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)
Navštivte také: Knowledge Junction EFSA
Knowledge Junction EFSA
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách

Přidat článek Rádoby zdravé potraviny, na které raději zapomeňte do kategorie

Informace pro spotřebitele > Informace pro spotřebitele
Výživa - Archiv > Výživa - Archiv> Potravinářství - Archiv

Rádoby zdravé potraviny, na které raději zapomeňte

Vydáno: 8.1.2009
Tisk článku
Autor: Ing. Alexandra Kvasničková
Server iDNES přinesl přehled vybraných potravin, které nesplňují kritéria potravin prospívajících zdraví. 

Pojídáte sušené ovoce, saláty zaléváte light zálivkou a zapíjíte dietní colou v domnění, že tím svému zdraví prokazujete obrovskou službu. Jenže spousta potravin, které mají "zdravou" pověst, ve skutečnosti vašemu zdravotnímu stavu neprospívá nebo přímo škodí. Níže je uveden přehled některých z nich.

Bez tuku, odtučněné, light, bez cukru, nízkotučné, bez přidaného cukru. To všechno jsou zázračné formulky, které vám mají vnuknout pocit, že potraviny s takovýmto označením jsou mimořádně zdravé, dietní a všeobecně prospěšné. Jenže tomu tak v řadě případů není; nízkotučné potraviny mohou mít například velmi vysoký glykemický index. Označení "bez tuku" zase nic neříká o obsahu cukru a chemických látek. Tady je několik příkladů potravin, které si svou "zdravou" image nezaslouží.

1. Light colové nápoje
Colové nápoje s označením light ve vás možná probouzejí pocit, že se jedná o jejich zdravou verzi a můžete jich vypít v podstatě neomezené množství, protože vašemu zdraví ani postavě nijak neuškodí. Jenže tak to vůbec není. Nejnovější studie například dávají do souvislosti pití jednoho dietního colového nápoje denně a výskyt metabolického syndromu - souboru symptomů (například velký podíl břišního tuku), které zvyšují riziko srdečních onemocnění. Odborníci si zatím nejsou jistí, zda jsou na vině ingredience obsažené v tomto typu nápojů nebo životní styl lidí, kteří je pravidelně pijí.

Pozn.: Konzumace jednoho dietního colového nápoje denně má přímou souvislost s výskytem metabolického syndromu.

2. Sushi z bílé rýže a imitace krabího masa
I když je sushi obecně považované za zdravé jídlo a mořské plody obecně obsahují celou řadu důležitých prvků (selen, vápník, jód, omega-3 mastné kyseliny a další), platí to jen pro sushi vyrobené z kvalitních surovin. Kombinace bílé rýže a náhražky krabího masa má velmi vysoký glykemický index, velkou kalorickou hodnotu a přitom relativně malou hodnotu výživovou. Nejsou v něm například téměř řádné bílkoviny. O to víc však imitace krabího masa obsahuje cukru. Pokud je budete jíst pravidelně, zcela určitě se to brzy projeví na vaší postavě.

3. Light salátová zálivka
Různé dresingy, omáčky a zálivky na saláty v light verzi obsahují nepochybně méně tuku a většinou i méně kalorií než "běžné" dresingy. Jenže u řady z nich výrobce ubere tuk a přidá cukr, umělá dochucovadla a sladidla. Navíc řada vitamínu ze zeleninového salátu je rozpustná v tucích a úplná absence tuků znamená, že se do těla vstřebá méně využitelných živin. U průmyslově vyráběných zálivek na salát proto důkladně pročítejte etiketu s jejím složením. 

4. Buráky
Buráky obsahují zdraví prospěšné tuky, které pomáhají v boji proti kardiovaskulárním chorobám a když je budete chroupat večer před televizí, rozhodně svému tělu prospějete víc, než kdybyste si dali chipsy. Přesto se však nejedná o typicky zdravou potravinu. Problémem není jen vysoký podíl tuku, který se může odrazit na vaší váze, ale především jejich obsah omega-6 mastných kyselin. Ideální poměr mezi omega-3 a omega-6 mastnými kyselinami pro naše tělo je 1:1 a vysoký obsah omega-6 mastných kyselin může tento poměr narušit. Příliš vysoký podíl omega-6 mastných kyselin je spojován s celou řadou chorob, jako je například Alzheimer, revmatická artritida, diabetes a mnohé další.

5. Ovocné džusy a sušené ovoce
Ovoce je nepochybně pro vaše zdraví nedocenitelnou volbou. Je plné vitamínů, minerálů, antioxidantů, vlákniny a dalších zdraví prospěšných věcí. Mnohem lepší je však, pokud si ho dáte čerstvé. Do ovocných džusů a koktejlů se totiž ve většině případů přidává cukr. V některých džusech je množství přidaného cukru skutečně mimořádné.

Například ve sklenici hroznového džusu je stejně cukru jako v čokoládové tyčince (hroznová šťáva obsahuje kolem 40 gramů cukru v jedné porci). Navíc ve většině ovocných džusů na rozdíl od čerstvého ovoce není obsažena vláknina a jsou do nich přidány umělá barviva.

Sušené ovoce zase není příliš vhodné kvůli příliš vysokému obsahu cukru, ačkoli v tomto případě nejde o uměle přidaná sladidla. Problém je v tom, že si řada lidí neuvědomuje, že jen několik kousků sušeného ovoce má tolik cukru jako například půl kila čerstvých banánů. I když byste takové množství čerstvého ovoce nesnědli, u sušeného máte pocit, že jde jen o malé množství a zkonzumujete jej mnohem víc. 

Pozn.: V sušeném ovoci zkonzumují lidé často několikanásobně víc cukru, než kdyby si dali ovoce čerstvé.

6. Light zmrzlina
Light verze sladkostí je častou volbou lidí, kteří si chtějí dopřát zdravější "mlsání." Jenže light označení vůbec nemusí znamenat, že se jedná o produkt s menším množstvím kalorií. Speciálně u zmrzlin byste měli pozorně pročítat etikety o jejich složení a kalorických hodnotách, protože některé light verze obsahují víc kalorií než "klasické" zmrzliny. Navíc někteří odborníci tvrdí, že light verze nejsou tolik chuťově výrazné a v důsledku toho jich zkonzumuje člověk větší množství.

Zdroj: iDNES.cz

 

Tyto stránky provozuje Ministerstvo zemědělství © 2021