Bezpečnost potravin

Maso Planá: Systém identifikace hovězího zaručuje bezpečný prodej

Vydáno: 14. 5. 2004
Autor:

Zárukou bezpečného způsobu prodeje potravin by měl být systém identifikace hovězího masa, který od 1. dubna uplatňuje společnost Maso Planá. Systém představuje vyšší standard než je v Evropské unii.

Zárukou bezpečného způsobu prodeje potravin by měl být systém identifikace hovězího masa, který od 1. dubna uplatňuje společnost Maso Planá. Podle jejího výkonného ředitele Emila Kaspera systém představuje vyšší standard než v Evropské unii. Každý spotřebitel si na základě čárového kódu z etikety nebo registračního čísla produktu může najít na webových stránkách firmy detaily o původu zvířete a jeho zpracování, včetně barevné fotografie plemene. „Takto propracovaný systém identifikace není dosud uplatňován ani v Česku, ani v zemích EU. Bezpečný způsob prodeje potravin by měl spotřebitele vést k tomu, aby se řídil nikoli cenou, ale zaručenou kvalitou,“ zdůraznil Kasper. Etikety na výrobcích a.s. Maso Planá, která patří mezi největší tuzemské masokombináty, poskytují základní údaje k identifikaci zvířete, z něhož maso pochází, včetně jeho vyšetření na BSE. Zadání čárového kódu na webu www.masoplana.cz pak umožní získat další podrobnosti o zvířeti, jeho plemeni a chovateli, včetně časových údajů o jeho porážce a bourání. Identifikační systém je součástí kompletní rekonstrukce výroby, do níž firma v uplynulých třech letech vložila zhruba 300 milionů korun. Hlavním cílem investic bylo splnění norem EU. „Evropští komisaři, kteří se u nás střídali, si diskrétně brali naše etikety, aby pak doma deklarovali, jak tento systém funguje,“ poznamenal Kasper. Firma podle něj bude systém identifikace surovin dále rozšiřovat a zhruba do roka ho zavede i u jednotlivých výrobků. „Například když si koupíte náš turistický salám, dá se zjistit z kterého zvířete byl vyroben a čím bylo krmeno,“ vysvětlil. Společnost Maso Planá loni vyprodukovala 20.326 tun masa a masných výrobků, což bylo meziročně o 16 procent více. Její tržby převýšily 1,3 miliardy korun a zisk vzrostl o 12 milionů na 32,5 milionu korun.
Jaroslav Fišer nol (ČTK)