Bezpečnost potravin

Kampaně soutěžící o spotřebitelskou cenu DG SANCO

Vydáno: 10. 4. 2008
Autor:

Ve finále  je  dánská spotřebitelská akce "Najdi a odstraň nebezpečná potravinářská barviva“, snižující výskyt potravin s barvivy vyvolávajícími hyperaktivitu dětí.

Dánská spotřebitelská rada zahájila zvláštní kampaň „Najdi a odstraň nebezpečná potravinářská barviva“ bezprostředně po zveřejnění tzv. „Southampton Study“ (září 2007). Podle závěrů této studie šest potravinářských barviv (tartrazin E 102, chinolin E 104, žluť Sunset E 110, karmoisin E 122, červeň Ponceau 4R E 124 a červeň Allura E 129) způsobuje hyperaktivitu dětí. Spotřebitelé v Dánsku byli vyzváni, aby v obchodech vyhledali potraviny, které tato barviva obsahují. Během dvou týdnů byl sestaven seznam 140 výrobků, které obsahovaly alespoň jedno z uvedených barviv. Výrobci se vzápětí zavázali, že tato barviva z uvedených potravin odstraní a Dánská spotřebitelská rada to v dubnu 2008 začne kontrolovat. Prodejci zajistili, že brzy (podzim 2007) došlo na odstranění většiny výrobků s azo-barvivy a E 104 z obchodů. Na seznamu už zbývá jen 22 výrobků s obsahem některého z šesti barviv.
Podobnou akci uspořádala sesterská spotřebitelská organizace v Rakousku. Byl vytvořen seznam 119 výrobků. I ve Švédsku byla vyvolána kampaň za odstranění barviv.
Kampaň „Najdi a odstraň nebezpečná potravinářská barviva“ (Find and remove dangerous food colours) se dostala do finále soutěže o spotřebitelskou cenu DG SANCO.
Mezi další spotřebitelské kampaně soutěžící o ocenění DG SANCO jsou zařazeny:
„Attention False Bio“(Bulharsko)
„Good Habits for Daily Food Safety“ (Francie)
„Healthy diet –exercise-fighting obesity (Řecko)
 
Další soutěžící akce: „International Consumer Day