HACCP a bezpečnost potravin – situace ve výrobě potravin v ČR
Přednáška prezentovaná na mezinárodním semináři o bezpečnosti potravin, který pořádala VŠCHT Praha dne 13. září 2002.
Michal Voldřich
Ústav konzervace potravin a technologie masa, VŠCHT Praha
Současně s výzkumnými projekty na úrovni základního výzkumu (např. vyhledávání a objasňování problémů, zajišťování podkladů pro analýzu rizik, vývoje metodických postupů pro sledování kontaminujících látek apod.) je pro zajištění bezpečnosti výroby potravin významná podpora systémů jakosti a zdravotní nezávadnosti ve vlastní výrobě. Účinným nástrojem je i v ČR uplatňování principů HACCP.
Legislativní podpora
Jako zákonná povinnost byl princip v ČR uplatněn zákonem č. 110/1997 Sb. a navazující vyhláškou č. 147/1998 Sb., podle kterých mají všichni výrobci bez výjimky povinnost zavést a udržovat systém kritických bodů od 1.1. 2000.
Pro stravovací služby byla povinnost zavést systém kritických bodů zavedena zákonem č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví od 1.7. 2002, vyhláška č. 107/2001 Sb. upravuje rozsah povinnosti, který je dán objemem výroby (25000 pokrmů za měsíc) a typem prováděných činností (rozvoz nad 500 porcí, výroba zchlazených a mražených pokrmů).
Stav v praxi
Četnost alimentárních problémů, které by vyplývaly z nedodržení podmínek výroby je podle statistik srovnatelná s vyspělými členy EU, totéž platí pro výskyt kontaminujících látek v potravinách. Tento stav je přisuzován přetrvávající vysoké míře kontrolních činností státu. Tuzemský výrobce je pod soustavnější kontrolou orgánů státního dozoru (ČZPI, SVS, HS) než je tomu v ostatních zemích EU. Do určité míry však k uvedenému stavu přispívá také uplatňování principů HACCP ve výrobě. Kvantifikující závěry jsou dostupné např. z výstupů kontrol ČZPI, podle kterých většina výrobců plní formální požadavky vyhl. 147/1998 Sb. v platném znění. V podnicích zpracovávajících živočišné produkty je splnění požadavků na HACCP zajištěno stálým dozorem SVS.
V podnicích společného stravování teprve zavádění probíhá, orgán státního dozoru HS si postupně vytváří metodiku výkladu povinností i kontroly. Obecně lze ke stavu v uvedených provozech konstatovat totéž jako u výroby potravin, zatím se však na zajištění bezproblémové produkce uplatňuje spíše dodržování principů správné výrobní a hygienické praxe než systematické využití principů HACCP.
Hlavní problémy se zaváděním a udržování systému kritických bodů v praxi je nepochopení principu
Smysl a cíl zavedení systému kritických bodů nespočívá ve vytvoření teoretického obtížně srozumitelného materiálu a vedení často samoúčelné formální evidence. Cílem je objektivní posouzení konkrétních postupů v dané provozovně, provedení analýzy nebezpečí a zajištění stavu, kdy všichni pracovníci si jsou vědomi jednotlivých kroků a operací, ve kterých může dojít ke vzniku zdravotních nebezpečí. Musí znát jakým způsobem je zajištěna prevence, aby nedošlo k ohrožení zdraví konzumenta. Prevence může být zajišťována různým způsobem od pravidelného výcviku a kontroly činností personálu, přes mezioperační kontrolu po stanovení kritického bodu se všemi náležitostmi.
Projevy nepochopení:
vytvoření nebo koupě formální dokumentace pro uspokojení požadavků dozoru
vytvoření komplikovaného administrativně zatěžujícího systému, který vede spíše ke snížení bezpečnosti produktů
nepochopení principů ze strany pracovníka orgánu nebo auditora (např. tendence předepisovat určité kritické body bez ohledu na konkrétní podmínky ve výrobě) může vést k přeceňování formální stránky na úkor správného zhodnocení správnosti a úplnosti provedené analýzy nebezpečí
Důsledky:
Nefunkční systém, ohrožení bezpečnosti vyráběných potravin/pokrmů
Chyby při legislativním nastavení systému, kroky k nápravě
Povinnost zavést systém kritických bodů byla zákonem uplatněna bez dostatečného zdůraznění potřeby vytvoření základu – tj. principů správné výrobní a hygienické praxe (GMP/GHP). Důsledkem bylo zejména v počátcích vytváření velmi rozsáhlých systémů, které nástroji HACCP pokrývaly také základní požadavky GMP/GHP, např. kritickým bodem bylo ošetřeno dodržování osobní hygieny pracovníků. Ze strany ministerstev ve spolupráci s Potravinářskou komorou ČR byla vyvolána iniciativa k posílení autority svazů výrobců a od minulého roku je finančně podporována příprava Příruček správné výrobní a hygienické praxe. Dokumenty jsou postupně vydávány (zatím pro výroby: masa a masných výrobků, nealkoholických nápojů, cukrářských výrobků, mléka a mléčných výrobků, pečiva; v letošním roce lahůdek, mlýnských výrobků, stolních a minerálních vod, ryb a rybích výrobků). Současně s touto iniciativou byla novelizována vyhl. 147/1998 Sb. (vyhl. 196/2002 Sb.), mimo jiné v §2:
V § 2 se za odstavec 6 vkládá nový odstavec 7, který zní:
„(7) Pokud výrobce potravin při výrobě uplatňuje zásady správné výrobní a hygienické praxe podle odst. 1 a prokáže analýzou nebezpečí schopnost ovládat významná nebezpečí, systém a rozsah kritických bodů této skutečnosti přizpůsobí.“.
Pojem je vysvětlen v §1
k) správnou výrobní a hygienickou praxi dodržování všech legislativních opatření a požadavků a uplatňování zveřejněných technických, technologických a hygienických zásad výrobních postupů, specifických pro jednotlivé oblasti výroby potravin, které jsou podle současného vědeckého poznání optimální pro dosažení jakostních a zdravotně nezávadných potravin,“.
Bez ohledu na uvedená „podlegislativní“ opatření jsou podmínky správné výrobní a hygienické praxe součástí platných zákonů a vyhlášek:
– Zákon o potravinách č. 110/1997 ve znění zákona č. 306/2000 Sb.
– Zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů
ve znění Zákona 102/2001 Sb.
– Vyhláška č. 287/1999 Sb., o veterinárních požadavcích na živočišné produkty ve znění Vyhlášky č. 441/2001
– Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví
– Vyhláška č. 107/2001 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných
Odpovídajícím způsobem nebyly dosud řešeny požadavky na podmínky výroby potravin rostlinného původu, ČZPI z pověření Mze zpracovává návrh nové vyhlášky o podmínkách a požadavcích na provozní a osobní hygienu při výrobě potravin, kromě potravin živočišného původu, která zahrnuje:
Úvodní ustanovení
Obecné podmínky a požadavky
Uspořádání provozoven
Vybavení provozoven
(výrobní zařízení, sanitární zařízení, větrání, klimatizace, osvětlení, kanalizace)
Vnitřní úprava prostor pro zacházení s potravinami
Přeprava potravin při výrobě
Ukládání a skladování potravinářských a jiných odpadů a manipulace s nimi
Zásobování a používání vody nebo vodní páry nebo ledu při zacházení s potravinami
Osobní hygiena
Skladování potravin při výrobě potravin
Provozní hygiena
Certifikace systému kritických bodů
Jedním z kroků na podporu zavádění systému a zejména ke sjednocení přístupů k systému kritických bodů byla příprava akreditovaného postupu certifikace systému kritických bodů. V roce 2000 byla ustavena neformální skupina odborníků při Mze, která se podílela na přípravě dokumentu „Požadavky na systém kritických bodů a podmínky pro jeho certifikaci“. Zároveň z iniciativy České společnosti pro jakost byl připraven a ČIA akreditován postup pro personální certifikaci Manažer HACCP a Auditor HACCP. Postupně se rozšířil také počet certifikačních společností, pro personální certifikace v HACCP to je Česká společnost pro jakost a Cert Kladno, pro certifikaci systému kritických bodů kromě uvedených dvou společností také ITC Zlín a BVQI.
Na certifikaci systému jsou vázány dotační tituly Mze na investice pro zlepšení zdravotní nezávadnosti produkce 13 a 13b podmíněné certifikací ISO (13a) resp. certifikací HACCP (13b), v případě zmíněné kapitoly 13b je certifikace objektivizujícím kriteriem, které umožňuje porovnání žadatelů a posouzení významu žádané podpory.
„Podpora zavádění“ tlakem distribučních řetězců
V důsledku alimentárních problémů na evropské a světové úrovni se aktivizují světové distribuční řetězce, které se sdružily do organizace Global Food Safety Initiative a ve spolupráci s CIES (The Food Business Forum) a FMI (Food Marketing Institute) zveřejnily na podzim 2001 první návrh dokumentu The Global Food Safety Initiative (GFSI): Guidance Document, k připomínkovému řízení. Dokument GFSI má být nadstavbou, která umožní sjednotit požadavky různých dosud používaných systémů (britské normy BRC, norem ISO 9000, systému Safe Quality Food a dalších). V ČR začínají některé distribuční řetězce zavádět vlastní systémy kontroly jakosti a zdravotní nezávadnosti výrobků, zejména svých privátních značek a podmínek jejich výroby. Požadavky těchto systémů se neodlišují od požadavků legislativy a požadavků pro certifikaci HACCP podle ČIA, obvykle zahrnují další prvky ze systémů jakosti nebo normy BRC. V důsledku je tento tlak ještě účinnější motivací na výrobce než pouhé uplatňování zákonných požadavků a kontroly orgánů státního dozoru.