Bezpečnost potravin

Geneticky upraveného zboží je na trhu víc

Vydáno: 3. 7. 2004
Autor:

Některé tuzemské potravinářské firmy už oznámily, že nebudou geneticky upravené plodiny využívat ani v budoucnu. GMO.

Mnohé velké obchodní řetězce prodávají v tuzemsku potraviny vyrobené pomocí geneticky upravených plodin. A to na rozdíl od zemí v západní Evropě, kde se naopak snaží kvůli nezájmu a odporu nakupujících prodeji geneticky upravených potravin (GMO) vyhnout.
Na pultech českých a moravských nákupních center jsou tak nyní k dostání rostlinné oleje vyrobené z geneticky modifikované sóji. Olej na trh dodává největší tuzemský výrobce olejů, společnost Setuza, a je k dostání například v obchodní síti společnosti Carrefour. Tato firma přitom ve své domovské zemi, Francii, potvrdila, že nechce prodávat potraviny z GMO.
„Na tuzemském trhu je ale jiná situace než v západní Evropě, kde nehraje tak velkou roli cena, ale lidé si tam více hledí toho, z čeho jsou potraviny vyrobené a jak je jejich výroba šetrná k životnímu prostředí. V Česku je zatím rozhodující cena a chceme proto spotřebitelům nabídnout co největší možnost výběru včetně potravin vyrobených s pomocí GMO. Tyto výrobky jsou přesně podle zákona opatřeny upozorněním pro spotřebitele,“ uvedla mluvčí obchodního řetězce Carrefour Jana Havlíčková.
Firma Tesco zase na rozdíl od Velké Británie, kde společnost deklarovala, že bude prodávat výrobky bez genetické úpravy, nabízí v Česku rostlinný olej vyrobený z geneticky upravené sóji. „Většině zákazníků v Česku podle průzkumů, které máme k dispozici, geneticky upravené plodiny nevadí. Navíc oleje z GMO sóji jsou označené a zákazník si tak může vybrat,“ řekl mluvčí společnosti Tesco Veselin Barliev.
Mluvčí Setuzy, která tyto rostlinné oleje vyrábí, Marie Logrová, uvedla, že firma produkuje oleje, kde je geneticky upravená sója, na základě poptávky od obchodníků. „Ti chtějí mít široký sortiment od nejlevnějších až po drahé výrobky a olej z GMO sóji patří mezi ty levné,“ uvedla Logrová. Setuza sice před třemi roky zveřejnila, že bude produkovat výrobky bez genetických úprav, to se však změnilo. „Vývoj směřuje jinam, rozhodnutí jsme změnili,“ dodala Logrová.
Postoj některých obchodních řetězců kritizuje ekologická organizace Greenpeace, která včera zveřejnila zprávu o přítomnosti GMO potravin na tuzemském trhu. „Ukazuje se, že některé obchodní řetězce nepovažují tuzemského zákazníka za rovnocenného spotřebitelům v západní Evropě a uplatňují dvojí standard,“ uvedla koordinátorka genetické kampaně Greenpeace Magdalena Klimovičová, podle níž hrozí nebezpečí, že bude v obchodech GMO potravin dále přibývat.
Rozdílný názor na to, zda při výrobě potravin používat geneticky upravené plodiny, mají také potravinářské společnosti. Některé, jako například výrobce kečupů, dressingů a majonéz, firma Spak – VSD Austria působící v Sušici, už veřejně deklarovaly, že ani v budoucnu nebudou zpracovávat geneticky upravované potraviny. Na seznamu firem odmítajících používání geneticky upravených plodin vypracovaném Greenpeace je nyní asi čtyřicet tuzemských výrobců mléka, uzenin nebo cukrovinek.
Podle dosavadních průzkumů a studií tuzemští spotřebitelé zatím o geneticky upravených potravinách nemají příliš informací. Podle studie Státního zdravotního ústavu v Brně dvacet procent lidí odpovědělo, že GMO potraviny by nikdy nekupovalo, devatenáct procent nemá žádné obavy z těchto potravin, dvacet procent lidí tento problém vůbec nezajímá. Zbývajících čtyřicet jedna procent uvedlo, že nemá k tomuto problému dostatek informací.
hn.ihned.cz ; www.ihned.cz/franek

http://www.ekolist.cz
EkoList,1. 7. 2004