Fruit2day – dvě denní porce ovoce
Vydáno: 15. 11. 2006
Autor:
Britský úřad pro reklamu rozhodl o stažení z trhu - kvůli nepravdivosti a nevhodnosti uvedených tvrzení - ovocného výrobku firmy Hero, který deklaruje, že obsahuje 2denní porce ovoce.
Britský úřad pro reklamu ASA rozhodl o nepatřičnosti označení a reklamy na výrobek firmy Hero „Fruit2day“, a sice hned z několika důvodů. Jedná se o kousky ovoce (49 % hmotnosti; odpovídá 1,3 porce ovoce) a šťáva/dřeň (51 % hmotnosti; odpovídá 0,7 porce ovoce) a sortiment sestává z ovocných kombinací: jahody/pomeranč, mango/broskev, ananas/banán, hrušky/maracuja. Označování a reklama uvádějí, že výrobek poskytuje dvě z pěti doporučovaných denních porcí ovoce a zeleniny.
Podle Ministerstva zdravotnictví není z hlediska záměru výživových doporučení možné, aby dvě denní porce byly v jednom balení. Kromě toho ASA tvrdí, že výrobek o celkovém objemu 205 ml nedosahuje dvou porcí, ale chybí mu asi 30 g (měl by obsahovat např. 80 g ovoce a 150 ml šťávy nebo dřeně). Navíc je v případě výrobku s ananasem, při reklamě zobrazen plod ananasu a švýcarský armádní nůž vedle obalu s Fruit2day, čímž má být zdůrazněna snadnost manipulace s výrobkem v porovnání s konzumací čerstvého ovoce. Je nežádoucí, aby byla zdůrazňována obtížnost konzumace čerstvého ovoce.
Úřad ASA rozhodl s ohledem na nepravdivost tvrzení, nepodstatnost a zavádějící smysl, že takto balený výrobek má být stažen z trhu a změněna reklama. Firma Hero výrobek z britského trhu stáhla, je však dosud k dostání v jiných zemích. Další variantou je výrobek v jednoporcových kelímcích k podávání lžičkou.