Bezpečnost potravin

Češi proti jiným zemím pijí více minerálek s vysokým obsahem solí

Vydáno: 24. 6. 2004
Autor:

V Česku se proti jiným evropským zemím pije mnohem více minerálních vod s vysokým obsahem minerálů. Tyto vody mohou působit léčivě, ale při trvalém a dlouhodobém pití mohou někdy i uškodit.

V Evropě jsou rozšířené převážně mnohonásobně méně mineralizované vody. Například u přírodních vod Evian či Perrier je obsah solí ve srovnání s domácími nejprodávanějšími minerálkami poloviční či třetinový. Podle vyhlášky ministerstva zdravotnictví o balených vodách by měly být vody s obsahem rozpuštěných pevných látek nad 1,5 gramu na litr označeny jako „bohaté na minerální soli“. Obliba minerálek v tuzemsku dlouhodobě roste. Domácí výroba loni činila 811 milionů litrů. Spotřeba nealkoholických nápojů se pohybovala kolem 264 litrů na osobu ročně a produkce minerálek na hlavu byla asi 80 litrů za rok. Obsah minerálů a jejich vliv na lidské zdraví se stal předmětem sporu mezi dvěma domácími výrobci, Karlovarskými minerálními vodami (KMV) a Karlovarskou korunní kyselkou (KKK). Ta v reklamních spotech na svou vodu poukazovala na možné negativní důsledky nadměrného příjmu minerálů do lidského organismu. Na podnět společnosti Karlovarské minerální vody, kterou prý reklama poškodila, se sešli zástupci svazu minerálních vod. Zasedání svazu reklamní kampaň KKK odsoudilo. Podle KMV reklama útočí na minerální vodu Magnesia z její produkce a klamavou reklamou se snaží přetáhnout spotřebitele k minerální vodě Korunní. KKK to ale od samého počátku odmítá. Firma se rozhodla ze svazu vystoupit. Svaz minerálních vod dospěl k názoru, že spot na Korunní je nepřijatelná a srovnávací reklama, která poškozuje všechny výrobce minerálních vod. Zároveň vyzval Korunní, aby údajně neetickou a nečestnou reklamní kampaň ukončila. Krajský soud v Plzni minulý týden KKK uložil, aby šíření sporné reklamy zastavila. Předběžné opatření vydal právě na návrh konkurenčních KMV.

ČTK 23.6.