Bezpečnost potravin

Dodavatel řetězce KFC týral na farmách kuřata

Vydáno: 26. 7. 2004
Autor:

Záznamy PETA znovu oživily diskusi o humánním zacházení se zvířaty v průmyslových velkochovech.

Společnost Kentucky Fried Chicken (KFC), nadnárodní řetězec rychlého občerstvení, a její dodavatel Pilgrim’s Pride čelí skandálu. PETA, organizace pro etické zacházení se zvířaty, zveřejnila videozáznam, který zachycuje týrání kuřat na farmách Pilgrim’s Pride.
Druhý největší producent kuřat v USA a „dodavatel roku 1997“ pro KFC v důsledku odhalení podle BBC urychleně propustil jedenáct zaměstnanců, zavedl monitorování provozů, školení zaměstnanců a vede vlastní interní vyšetřování. PETA však již video odevzdala americkým úřadům a požaduje oficiální vyšetřování. Právě kvůli nehumánním podmínkám, kterým jsou kuřata u dodavatelů KFC vystavena, organizace od ledna 2003 řetězec bojkotuje a vede proti němu cílenou kampaň.
„Jedl jsem v KFC každou chvíli, ale to video vám chuť k jídlu rozhodně nedodá,“ cituje server nynews. com Kennyho Blaye, jednoho ze stálých zákazníků řetězce. Záznam ukazuje, jak zaměstnanci Pilgrim’s Pride drůbež kopají, dupou po nich a vrhají je proti zdi. Nejmenovaný žurnalista, který pro organizaci PETA na farmách mapoval situaci po dobu osmi měsíců, dodává, že pracovníci farem „lámali kuřatům zobáky, trhali hlavy nebo jim foukali kouř do očí“.
Ironií podle serveru foodproductiondaily.com je, že KFC na svých webových stránkách zdůrazňuje, že monitoruje své dodavatele, zda dodržují humánní postupy pro zacházení se zvířaty, která jim dodávají. „Naše odpovědnost, a bereme ji vážně, je ujistit se, že máme řádné standardy pro své dodavatele,“ řekl Gregg Dedrick, prezident KFC. „Jestliže máme pro naše zásobovatele pravidla, je na nich, aby je každodenně uplatňovali,“ dodal Dedrick. Firma KFC je podle svého prohlášení záznamem „otřesena“ a přestala od Pilgrim’s Pride kuřata odebírat až do doby, než se ujistí, že je s drůbeží zacházeno humánně a záležitost byla řádně vyšetřena.
„Kterékoli záběry z průmyslových velkochovů ukazují konzumentům hrozné podmínky, ve kterých jsou ptáci drženi,“ řekl Kerry Burges, ředitel pro komunikaci organizace Compassion in World Farming. „Krutost v tomto oboru je veliký problém,“ dodal Burges.
Temple Grandin, profesor z Coloradské univerzity a člen diskusního panelu zorganizovaného k problému řetězcem KFC, prohlásil, že „v drůbežářství je potřebná změna kultury a tlak musí vycházet od zákazníků“. McDonald’s a Wendy’s podle něj „udělaly skvělou práci“ ve zlepšování podmínek pro krávy a prasata,“ napsal server courier-journal.
KFC se kampani PETA brání tím, že prodává pouze pět procent kuřat v USA a organizace si řetězec údajně vybrala pouze proto, že je „synonymem pro kuře“. KFC ročně nakoupí 750 milionů kuřat a v poslední době bojuje s poklesem prodejů. Rozšiřuje nabídku a vylepšuje vzhled obchodů ve snaze přilákat zpět zákazníky.
HN.IHNED

http://www.ekolist.cz
EkoList, 26. 7. 2004