Bezpečnost potravin

Nutrikosmetika

Vydáno: 26. 3. 2006
Autor:

Využití nanotechnologie k výrobě doplňků stravy pro kosmetické účely.

Orální konzumace je jen jedna cesta dodávání aktivních přísad do organismu. L’Oréal, firma založená v Paříži, je přední světová kosmetická firma, která již prodává výrobky na ochranu pokožky obsahující nanočástice (Nestlé má 49% podíl v L’Oréal). “Nanosomy” vyráběné ve společnosti jsou nepatrné systémy pro přívod aktivních složek do intercelulárních oblastí, které penetrují pokožku a následně uvolňují vitamin E. Tím, že mezery vnější vrstvy pokožky dosahují asi 100 nm, poskytují nanovektory nejlepší řešení, pokud jde o problematiku transportu a zacílení aktivních přísad v pokožce. Kosmetickým přípravkům obsahujícím neviditelné nanočástice se dostává pozornosti v současných evropských sdělovacích prostředcích, kde se objevují informace o potenciálním riziku spojeném s aplikací nanočástic. Zpráva Royal Society (V. Británie) publikovaná v červenci 2004 poukazuje na nedostatek toxikologických údajů o vyráběných nanočásticích. Protože se používají v některých kosmetických přípravcích a v prostředcích na ochranu před sluncem, zpráva doporučuje provést další studie zaměřené na penetraci pokožky vyráběnými nanočásticemi.

 

Potravinářské a kosmetické společnosti nyní spolupracují na vývoji “kosmetických výživových doplňků”. L’Oréal a Nestlé vytvořily společný podnik Laboratoires Innéov (50/50). První výrobek firmy Innéov nazvaný “Innéov Firmness” obsahuje lykopen. Doplněk se bere orálně a je určen ženám nad 40 let, které mají obavu ze ztráty pružnosti pokožky.

Krátce po navázání spolupráce mezi Nestlé a L’Oréal ohlásila firma Procter&Gamble a Olay, že vytvoří společně dvě řady doplňků stravy – jednu pro značku “Beauty” a druhou pro “Wellness”. I když se u těchto dvou řad doplňků stravy neuvádí, že bude při jejich výrobě použito nanotechnologie, je obtížné uvěřit tomu, že by nanotechnologie opravdu použita nebyla, neboť neexistují žádné požadavky na značení, pokud jde o její použití. V některých případech naznačuje vytváření aliancí mezi výrobci potravin a kosmetiky, že se stírají hranice mezi potravinami, léky a kosmetickými prostředky. Objevuje se trend, který nanotechnologie pravděpodobně urychlí.

 

Další informace na Agronavigatoru:

* Využití nanotechnologie v potravinářství

* Potravinářská aditiva nanorozměrů: první výrobky na trhu

* Nanotechnologie a funkční potraviny/doplňky stravy