Test rýže
Češi mají nejraději dlouhozrnnou Lagris . Rýže patří nejen mezi nejstarší kulturní rostliny světa, ale v jídelníčku téměř celé poloviny lidstva dodnes figuruje jako základní potravina. Na domácím trhu se objevily poslední době nové značky nabízející pozoruhodné a dosud neznámé příchutě, které zápasí o tržní pozice s klasickými druhy, na něž byli spotřebitelé dosud zvyklí.
Test rýže : Češi mají nejraději dlouhozrnnou Lagris
Rýže patří nejen mezi nejstarší kulturní rostliny světa, ale v jídelníčku téměř celé poloviny lidstva dodnes figuruje jako základní potravina. Na domácím trhu se objevily poslední době nové značky nabízející pozoruhodné a dosud neznámé příchutě, které zápasí o tržní pozice s klasickými druhy, na něž byli spotřebitelé dosud zvyklí.
Přestože konzumace rýže u nás nemá tak dlouhou tradici, jako jiné importované potraviny, zaslouží si pozornost. Nás zajímalo, jak se vyvíjejí návyky a preference spojené s jejím nakupováním. Proto redakce Q magazínu podrobila rýži velkému testování, v němž ji hodnotili jak spotřebitelé, tak i odborníci z Fakulty potravinářské biochemické technologie VŠCHT. Zároveň jsme tento test věnovali jako další příspěvek redakce k celostátním Dnům bezpečnosti potravin, které v květnu 2006 v České republice probíhají poprvé a měly by se stát českou tradicí.
Rýže se prodává v mnoha druzích, každá se hodí k jinému účelu, proto nebylo jednoduché najít srovnatelný typ vhodný k senzorickému laboratornímu posouzení. Nakonec jsme se rozhodli právě pro v Čechách oblíbenou dlouhozrnnou rýži ve varných sáčcích, která je jednoduchá na přípravu a nabízejí ji hlavní dovozci. Spotřebitelské ankety jsme pak zaměřili kromě zkoumaných značek také na kritéria nákupů rýže, typové preference, četnost konzumace a cenovou citlivost.
Jak to dopadlo?
Jak se dalo přepokládat, čeští spotřebitelé preferují celkově dlouhozrnnou (67 %) před střednězrnnou či kulatou rýží, která více vyhovuje nárokům na přípravu sypké přílohy a nelepí se jako třeba kulatá. Ta se lépe hodí třeba na suši. (podrobnosti o druhových preferencích ukazuje graf 1.) Pokud jde o značky, nejlépe si stojí Lagris, kterou následuje Vitana. Na třetím místě skončila značka Uncle Ben´s. Vydatná reklamní masáž tedy přinesla zasloužené ovoce, protože reklamní spoty tohoto tria spatřujeme na televizních obrazovkách opravdu nejčastěji. Respondenti průzkumu nezávislé agentury NMS rozdělili svoji přízeň takřka rovnoměrně mezi trojlístek: Lagris 28 %, Vitana 27 %, Uncle Ben´s 25 % (další podrobnosti graf 2). Účastníci ankety on-line preferují s velkým náskokem Lagris před Uncle Ben´s, za ním ale velmi těsně následuje Vitana. Tento rozdíl nás vedl k celkovému rozdělení cen: Křišťálový hranol a Cena Spotřebitele za rýži náleží značce Lagris, která zvítězila v obou spotřebitelských anketách. Druhé místo si u českých spotřebitelů vydobyla Vitana a třetí pozice značce Uncle Ben´s. V podstatě se tyto výsledky shodují i s názorem odborníků.
-ste-
http://www.qmagazin.cz/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=71&Itemid=44