Koenzym Q10: lze s názvy doplňků manipulovat?
Obchodní název doplňků stravy občas nerespektuje ani názvosloví, ani tradici, ale ani původ.
Existuje celá řada možností, jak označovat chemické organické sloučeniny, kterých zatím existuje okolo 30 000. Jednou z možností je název, který látce dal objevitel, aniž by v okamžiku objevu přesně znal chemickou strukturu. V případě koenzymu Q10 to byl Američan Frederick Crane, který koenzym Q10 objevil už v r. 1957 a jeho molekulu nazval ubiquinon (ubi – všudypřítomný, protože ho nacházel ve všech živých tkáních, quinon – protože se jeho chemická struktura podobala struktuře sloučenin, v organické chemii označovaným jako chinony, pro něž se vžila zkratka Q jako chinonové jádro).
Později vznikl zkrácený název „koenzym Q10“, který mj. znamenal, že se jedná o látku, která je součástí základních enzymových systémů lidského těla (ko-enzym, tj. spolupracující enzym), na jejímž chinonovém jádře Q je navázáno 10 jednotek, nazvaných prenyly. Za objasnění struktury a významu koenzymu Q10 při uvolňování energie v buněčných mitochondriích byla v r. 1978 udělena Nobelova cena Angličanovi Peteru Mitchellovi. Jedná se o sloučeninu dostatečně prozkoumanou, známou (jednou za dva roky se k této problematice koná světová konference), tedy a názvoslovně jednoznačnou, v odborném i laickém světě nejčastěji označovanou jako „koenzym Q10“, jen zřídkakdy jako ubichinon. Systematický vzorec koenzymu Q10 dle klasifikace IUPAC – Mezinárodní unie pro čistou a užitou chemii – je 2,3-dimethoxy-5-methyl-6-dekaprenyl-1,4-benzochinon.
Je zarážející, že se na našem trhu s doplňky stravy, objeví čas od času výrobky, jejichž obchodní název nerespektuje ani názvosloví, ani tradici, ale ani původ. V případě koenzymu Q10 se nedávno objevil výrobek s komerčním názvem „Coenzyme Q20!“ a pod tímto názvem byl zaregistrován doplněk stravy s obsahem koenzymu Q10, ale i n-3 nenasycených mastných kyselin (EPA a DHA) a jedné z forem vitaminu E (D-alfa-tokoferol-acetátu). Takto dochází k účelovému (komerčnímu) deformování původních a vžitých názvů potravních doplňků, tj. např. Q10 je změněn na Q20 apod.. Tímto způsobem lze vlastně mást konečného spotřebitele a vnutit mu, že neexistující koenzym Q20 je např. účinnější než běžný koenzym Q10.