Bezpečnost potravin

Uvádění energetické hodnoty v podnicích rychlého občerstvení

Vydáno: 5. 11. 2010
Autor:

Aliance dánských organizací zaměřených na zdraví vyzvala podniky „fast food“ k nabízení zdravějších pokrmů a uvádění energetické hodnoty.

Aliance dánských organizací nazývaná Four Clover, tvořená Danish Cancer Society, Danish Diabetes Association, Danish Hearth Association a Danish Consumer Council, vyzývá podniky rychlého občerstvení a dodavatelské potravinářské podniky, aby uváděly informace o energetické hodnotě takovou formou, aby si podle toho spotřebitel mohl vybrat. V případě podniků jak McDonald´s, 7-Eleven a Q8 by to bylo snadné, protože sortiment je standardní. Zároveň by to znamenalo tlak na dodavatele, aby produkty co nejvíce odpovídaly zdravým zásadám. Podle průzkumu by spotřebitelé  kupovali „fast foods“ častěji, kdyby byly nabízeny zdravější alternativy. Provozovatelé uvedených stravovacích řetězců s výzvoj souhlasí a očekávají příznivou odezvu spotřebitelů. 7-Eleven má již dobrou zkušenost s prodejem sendvičů označených „klíčovou dírkou“; po zavedení tohoto prodeje se obrat zdvojnásobil.

Šestiměsíční test prováděný v restauracích ve Washingtonu ukázal, že 20 % spotřebitelů si na základě informací o nutriční a energetické hodnotě objednávalo pokrmy s nižší energetickou hodnotou a 16,5 % s nižším obsahem tuku, než by objednávali, pokud by informace neměli.

Jiná studie publikovaná v American J. of Public Health ukázala, že pokud lidé dostanou menu s deklarovaným obsaehm energie a doporučenou denní dávkou energie, sníží energetický příjem průměrně o 250 kcal.

Třetí studie prováděná v Kalifornii ukázala na celkový výrazný zdravotní dopad a na mírnou změnu chování spotřebitelů.


EU Food Law, 2010, č. 452, s. 12-13

Předcházející informace:

Uvádění nutriční hodnoty na jídelních lístcích a prodejních automatech