Bezpečnost potravin

TOP 10 českého trhu s biopotravinami

Vydáno: 11. 8. 2009
Autor:

Přehled největších společností v oboru biopotravin v České republice.  

BIO TOP 10 podle absolutního obratu
Absolutně největší firmou na českém trhu s biopotravinami, měřeno obratem z prodeje biopotravin, je již druhým rokem společnost HiPP Czech, s.r.o. Společnost HiPP je nejvýznamnější firmou na evropském trhu v oblasti kojenecké a dětské biovýživy.

Oproti roku 2007 si v žebříčku BIO TOP 10 polepšily společnosti Pro-bio, Country Life a Olma, naopak směrem dolů se posunuly společnosti Penny a Biopark. Do nejlepší desítky se vloni svým obratem dostaly společnosti Billa, Tesco a Jan Štěrba. V TOP 10 českého trhu s biopotravinami jsou tedy za rok 2008 zastoupeni 4 maloobchodníci, 2 výrobci, 2 velkoobchodníci/výrobci a 2 dovozci.

Největší společnosti byly vybrány na základě výše tržeb z obchodní činnosti na českém trhu za rok 2008.

Český Bio Top 10 roku 2008

Deset největších firem na trhu s biopotravinami dle obratu v roce 2008
Pořadí 2008

Pořadí 2007

Název firmy

Typ

1.

1.

HiPP Czech, s.r.o.

Dovoz/distribuce kojeneckých a dětských biopotravin a nápojů

2.

3.

PRO-BIO obchodní spol., s r.o.

Zpracování/velkoobchod/do-voz/maloobchod

3.

4.

Country Life, s.r.o.

Velkoobchod/dovoz/zpraco- vání/výroba/maloobchod

4.

5.

Olma,  a.s

Výroba mléčných biopotravin

5.

2.

Penny/PLUS DISCOUNT

Maloobchod

6.

0

Billa

Maloobchod

7.

6.

dm drogerie

Maloobchod

8.

0

Tesco

Maloobchod

9.

7.

Biopark, s.r.o.

Výroba hovězího, jehněčího a kuřecího masa

10.

0

Jan Štěrba

Dovoz/distribuce ovoce a zeleniny

Zdroj: Green marketing: ročenka Český trh s biopotravinami 2009
Největším výrobcem biopotravin je Olma

V roce 2008 se zvýšil počet registrovaných výrobců biopotravin z loňských 253 na 429, což znamená nárůst o 176 výrobců (69,6 %).

Podle sídla je nejvíce výrobců biopotravin registrováno v kraji Jihomoravském (101), v Praze (49) a Středočeském kraji (47). Naopak nejméně jsou výrobci zastoupeni v kraji Karlovarském (10) a v kraji Libereckém (16).

10 největších výrobců biopotravin dle obratu na českém trhu v roce 2008
Pořadí 2008

Pořadí 2007

Název společnosti

Obor výroby

1.

1.

Olma, a.s.

Mléko a mléčné výrobky

2.

3.

Biopark, s.r.o.

Hovězí maso

3.

2.

PRO-BIO, obchodní spol., s r.o.

Obilniny, těstoviny, polotovary, mlýnské výrobky

4.

0

POLABSKÉ MLÉKÁRNY, a.s.

Mléčné výrobky

5.

7.

Mlékárna Valašské Meziříčí, s.r.o.

Mléčné výrobky

6.

4.

Country Life, s.r.o.

Obilniny, těstoviny, pečivo

7.

9.

Emco, s.r.o.

Snídaňové směsi

8.

8.

Hamé, a.s.

Kojenecká výživa, zpracované ovoce a zelenina

9.

5.

Sluneční brána, s.r.o.

Čaje a koření

10.

0

Biopekárna Zemanka – Jan Zeman

Trvanlivé pečivo

Zdroj: Green marketing: ročenka Český trh s biopotravinami 2009
Maloobchodu dominují obchodní řetězce

Maloobchodní řetězce hypermarketů a supermarketů mají na trhu s biopotravinami dominantní postavení. Přes jejich pokladny prošlo vloni 74 % všech nákupů biopotravin, spotřebitelé je také v průzkumech uvádějí jako nejčastější místo nákupu biopotravin. Jejich podíl trvale roste na úkor všech ostatních prodejních kanálů s výjimkou gastronomie, která je ovšem v počátcích svého rozvoje.

Mezi deseti největšími maloobchodníky s biopotravinami je 8 nadnárodních řetězců, o jednoho méně než vloni. Podíl 5 největších maloobchodníků na celkovém obratu s biopotravinami v ČR se zvýšil z 22 % v roce 2007 na 28 % v roce 2008.

10 největších maloobchodníků s biopotravinami dle obratu v roce 2008
Pořadí 2008

Pořadí 2007

Název MO

Formát

Počet provozoven

Počet biopotravin v sortimentu

1.

1

Penny Market

Diskontní prodejna

300

68

2.

5

BILLA

Supermarket

194

260

3.

2.

dm drogerie

Drogerie

160

360

4.

7.

Tesco

Hypermarket, supermarket, obchodní dům

106

262

5.

3.

SPAR

Hypermarkety a supermarkety Interspar

34

255

6.

5.

Ahold

Hypermarkety a supermarkety Albert

280

Hyper (363), Super (161)

7.

4.

Country Life

Specializovaná prodejna

4

1 500

8.

8.

Kaufland

Hypermarket

87

252

9.

10.

Globus

Hypermarket

13

221

10.

0

COOP

Supermarkety, menší prodejny

400

50

Zdroj: Green marketing: ročenka Český trh s biopotravinami 2009, www.bio-info.cz