Bezpečnost potravin

Supermarket roku z hlediska prodeje biopotravin ve Velké Británii

Vydáno: 5. 5. 2005
Autor:

Hodnotilo se celkem osm hledisek - od produkce biopotravin až po jejich nabídku. Supermarketem roku 2004 s nejvyšším dosaženým hodnocením se stal obchodní řetězec Sainsbury. Toto prestižní ocenění získal již potřetí za sebou.

Prestižní ocenění “Supermarket roku 2004 v oblasti prodeje biopotravin” získal potřetí za sebou Sainsbury. Cenu uděluje nadace Soil Association. Tato soutěž je velmi významná, neboť více než 80 % biopotravin se ve Velké Británii prodává prostřednictvím řetězců. I když se kultura supermarketů a ekologického zemědělství značně liší, sehrály supermarkety ve Velké Británii zásadní roli při rozšiřování povědomí o biopotravinách a zajistily jejich širokou dostupnost. Soutěž podněcuje řetězce k tomu, aby dělaly něco navíc. Kromě široké nabídky kvalitních biopotravin musí každý řetězec prokázat, že při svém podnikání bere vážně etické a ekologické otázky. Všichni účastníci soutěže musí vyplnit velmi podrobný dotazník a podrobit se důkladnému prozkoumání svých aktivit devítičlennou komisí. Hodnotí se celkem osm hledisek a supermarket s nejvyšším dosaženým hodnocením se stává vítězem.

 

V soutěži Supermarket roku 2004 se hodnotila tato hlediska:

 

Hledisko

Vítěz

Welfare zvířat

Marks & Spencer

Vzdělávání a informování zákazníků

Tesco

Spokojenost zákazníků

Marks & Spencer a Tesco

Ochrana životního prostředí

Sainsbury

Etické obchodní praktiky

Marks & Spencer

Kvalita a výběr

Tesco

Nákup biopotravin od domácích zemědělců

Sainsbury

Hodnota za peníze

Tesco

 

Sainsbury s nabídkou více než 1000 položek biopotravin byl oceněn především za celkový výkon a za to, že snižuje emise oxidu uhličitého, omezuje množství odpadu při distribuci a prodeji, používá ekologické obaly (biologicky rozložitelné) a některé biopotraviny nebalí, ale prodává na váhu.

 

Britská vláda si uvědomuje, že ekologické zemědělství má řadu výhod a podpora zemědělcům produkujícím biopotraviny se zvyšuje.

 

BIO 9, 2005, č. 1, s. 2

 

Související články:

* Budoucnost značky BIO v ČR

* Britský trh s biopotravinami