Bezpečnost potravin

Omezení reklamy v USA a v Evropě zaměřené na děti do 12 let

Vydáno: 27. 7. 2007
Autor: pospisilova

Iniciativa potravinářských firem má zredukovat propagaci nežádoucích potravin. Firmy však aplikují nejednotná nutriční kritéria.

Deset největších potravinářských firem v USA (Cadbury Schweppes USA; Campbell Soup Co;  Coca-Cola Co; General Mills, Inc.; Hershey’s Co; Kellogg Co; Kraft Foods Inc.; McDonald’s; PepsiCo, Inc. and Unilever) se v listopadu 2006 dohodlo (Children’s Food and Beverage Advertising Initiative),  že omezí reklamu potravin zaměřenou na děti do 12 let. Dvě třetiny televizních reklam na potraviny zaměřených na děti propaguje právě výrobky těchto firem. Cílem iniciativy je přispět ke zdravější výživě, k získání lepších stravovacích návyků a k zavedení zdravého životního stylu. Má zmizet kolem 50 % televizních a jiných reklam na potraviny nevhodné pro děti.
Každá firma však bude své výrobky propagovat podle pravidel (v souladu s vědeckými poznatky a národními normami), která si sama stanoví.
Kromě omezení reklamy se v rámci této iniciativy uplatní i další aktivity, např. vytvoření velikosti porcí po 100 kcal (to již mnozí dělají), rozšíření sortimentu potravin splňujících kritéria „USDA Healthier School Challenge Program“ pro prodej a stravovací služby (v souladu s pravidly „USDA Dietary Guidelines“ a My Pyramide“), používání tvrzení o vlivu potravin na kondici.
Pomocí propracovaných interaktivních technik budou firmy propagovat nutriční a zdravotní informace, nebudou umísťovat reklamy v základních školách a omezí používání hesel propagujících tzv. junk food.
Kellogg´s a Unilever v Evropě
Kellogg´s je šestou firmou, která v Evropě vyhlásila, že bude uvádět na trh pro děti do 12 let jen potraviny s vhodným nutričním profilem, a to podle vlastních kritérií (Kellogg Global Nutrient Criteria). Tato kritéria budou využívána i pro rozhodování ohledně reklamy zaměřené na děti. Je to rozšíření dřívějšího slibu týkajícího se dětí do 6 let.
Kellogg Global Nutrient Criteria – na jednu porci (30 g snídaňových cereálií nebo cereálních tyčinek):
         nejvýše 200 kcal
         nejvýše 2 g nasycených tuků
         bez přídavku trans-tuků
         nejvýše 230 mg sodíku
         nejvýše 12 g cukru.
Zatím polovina výrobků Kellogg´s určená dětem tato kriteria nesplňuje. Receptury mají být změněny do konce r. 2008. Kritéria se budou vztahovat i na prodej po internetu. (Celkový obrat firmy Kellogg´s činí 11 mld. USD.) Společnost začala ve Velké Británii v r. 2005 s nutričním označováním pomocí systému GDA (Guideline Daily Amount: kalorie, veškerý tuk, nasycené tuky, veškerý cukr a sůl) a posléze to rozšířila i do dalších evropských států.
Na omezení reklamy nežádoucích potravin pro děti ve Velké Británii nebude mít nejnovější iniciativa Kellog žádný vliv, protože britský úřad Food Standard Agency stanovil pro reklamu zaměřenou na děti ještě přísnější limity.
Společnost Unilever ohlásila, že bude reklamu zaměřenou na děti používat jen u výrobků splňujících kritéria „My Choice“. Podle těch smí nejvýše 2 % energie pocházet z trans-tuků, nejvýše 15 % z nasycených tuků a méně než 33 % z veškerých tuků. Podíl energie z cukrů nesmí překročit 25 %, obsah cukru nesmí překročit 7 g/100 g. Systém Unilever však připouští výrobky s vysokým obsahem soli.

http://www.supermarketguru.com/page.cfm/30993