Nejednotné formy nutričního značení
Vydáno: 26. 10. 2007
Autor: pospisilova
Je uveden přehled způsobů uvádění nutričních údajů na potravinách, které jsou ve světě používány k usnadnění výběru spotřebitelem.
Britský úřad FSA propaguje označování pomocí barev semaforu. Přestože toto označování není povinné, je použito na 80 % obalů potravin. Barvami je rozlišen vysoký (červená), střední (žlutá) či nízký (zelená) obsah tuků, nasycených tuků, sodíku a cukru a obsah je číselně uveden.
Supermarket Tesco (Velká Británie) zavedl v r. 2005 způsob značení, které již je umístěno na 7 tis. druhů potravin s privátní značkou Tesco a na 3 tis. značkových výrobků. Kromě uvedení množství cukru, tuků, nasycených tuků a soli v jedné porci nebo v obalu je uvedeno i podíl doporučených hodnot GDA (Guideline Daily Amounts) v %.
Tři nizozemské společnosti (Unilever, Campina a Friesland Food) předložily v r. 2006 vládě logo „I kiest bewust“v překladu vyjadřující “Vybírám si svědomitě/pro zdraví”. Logo je podporované distributory, spotřebitelskými organizacemi a restauracemi (viz článek Nové logo pro výběr zdravých potravin v Nizozemí). Vládou bylo přijato se zpřísněnými parametry, které se mohou každé 2 roky aktualizovat podle nejnovějších vědeckých poznatků. Kriteria, pro výrobky, které mohou logo používat, budou zpřísněna, pokud je splní více než 20 % výrobků přicházejících v úvahu. Nyní používá tuto značku v supermarketech asi 600 výrobků.
Kanadská nadace Health and Stroke Foundation of Canada předložila v r. 1999 logo „Health Check,“ které mohou používat výrobky splňující kritéria Canada’s Food Guide to Healthy Eating.
Nyní ho používá 1 255 výrobků ve třech hlavních prodejních řetězcích a dvou restauračních řetězcích.
Společnost Kraft Foods zavedla v r. 2005 způsob označení „Sensible Solutions“, který má spotřebiteli lépe pomoci k výběru. Nutriční kriteria se pro různé výrobkové skupiny liší. V současnosti logo používá asi 500 výrobků.
Obdobně je navrženo logo „Smart Spot“ společnosti PepsiCo, které se může používat při splnění podmínek různých pro různé skupiny výrobků. Zatím je použito na 300 výrobků.
Společnost General Mills navrhla v r. 2004 logo „Goodness Corner“,které je v souladu s pravidly pro označování podle amerického úřadu FDA. Téměř 30 malých kruhových symbolů obsahuje informace jako “výborný zdroj vlákniny”, “může pomáhat snižovat cholesterol”.
Společnost Unilever zavedla v r. 2006 v USA logo „Eat Smart & Drink Smart“ („Jez a pij mazaně/chytře“) založené výživových doporučeních USA ohledně nasycených tuků, trans-tuků, cukru, sodíku a cholesterolu. Graficky odpovídá nizozemskému logu „I kiest bewust“. Zatím je v USA použito na některých omáčkách, pomazánkách, olivovém oleji, majonéze.
Obchodní řetězec ze severovýchodu USA Hannaford Bros. zavedl značení “Guiding Stars”, kde počet hvězdiček 1 až 3 vyjadřuje “dobrý” – “lepší” – “nejlepší”. Kritéria požadují více vitaminů, minerálních látek, vlákniny, celozrnné suroviny, a méně nasycených tuků, trans-tuků, cholesterolu a přidaného cukru a soli.
Organizace Better Health Foundation vytvořená v r. 1991 jako partner National Cancer Institute při zavádění programu 5-A Day (jeho cílem je zvýšení konzumace ovoce a zeleniny), vyzývá k k propagaci zdravé stravy použitím loga „Fruits & Veggies—More Matters™“
na nejrůznějších místech.
Asociace AHA (American Hearth Association) zavedla program certifikace výrobků oprávněných uvádět speciální symbol srdce. Výrobky musí mít nízký obsah tuků (nejvýše 3 g), nasycených tuků (nejvýše 1 g), cholesterolu (nejvýše 20 mg) a sodíku (nejvýše 480 mg) a 10% nebo vyšší podíl denní dávky jednoho z 6 nutrientů (vitamin A, vitamin C, železo, vápník, bílkoviny nebo vlákninu). Vedle toho má AHA certifikační program pro celozrnné výrobky, které musí splňovat speciální kritéria a obsahovat nejméně 51 % celozrnné suroviny
Národní mlékařská rada (National Dairy Council) USA zavedla v r. 2003 symbol "3-A-Day", který může být uveden na výrobcích obsahujících nejméně 20 % denní dávky vápníku. Pokud výrobek přitom překračuje limit pro tuky, nasycené tuky a cholesterol, musí být na přední straně obalu upozornění, aby se spotřebitel podíval na zadní stranu pro další informace.
Rada pro celozrnné produkty Whole Grain Council (Oldways) zavedla symbol, který může být uveden na výrobcích obsahujících nejméně 8 g celozrnných surovin v poloviční porci. Podmínky nyní splňuje kolem 1400 výrobků. Podle FDA bylo v r. 1999 možno uvést označení “celozrnný”, pokud byl výrobek 100% celozrnný, ale tento symbol je méně přísný. Spotřebitelé si tak mohou postupně zvykat na celozrnné výrobky.
Center for Healthy Weight and Nutrition nemocnice Columbus Children´s Hospital zpracoval jednoduchý algoritmus "Snackwise" k posouzení nutriční hustoty snacků prodávaných a la carte a v automatech. Vzorec je založen na 10 složkách, přičemž se získávají nebo odebírají body podle toho jaký má složka výživový význam. Podle toho je snack označen červeně, žlutě nebo zeleně (nejméně zdravé – průměrně zdravé – zdravé). Systém je zaveden ve stovkách škol a podniků.
Ředitel Yale Prevention Research Center David Katz s 15 spolupracovníky pracují na komercializaci algoritmu, který má být zaveden do praxe v dubnu 2008.
Asociace restaurací National Restaurant Association vyhlásila online akci “Healthy Dining Finder”, do níž se přihlásilo 60 000 restaurací splňujících požadovaná criteria. Např. hlavní chod nesmí překročit 750 kcal a 25 g tuku a vedlejší jídlo nesmí překročit 250 kcal a 8 g tuku.
Společný project Grocery Manufacturers/Food Products Association/Food Marketing Institute/Take a Pea má za cíl vyhledávat výrobky splňující doporučení Dietary Guidelines.
Společnost Dole Foods zavedla kritéria pro označení “Superfoods” v osmi kategoriích (např. pro srdce, pro mozek).
EU Food Law, 2007, č. 316, s. 28-30