Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 12
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)
Navštivte také: Knowledge Junction EFSA
Knowledge Junction EFSA
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách

Přidat článek Kvalita zeleniny – výsledky průzkumu SOS do kategorie

Informace pro spotřebitele > Informace pro spotřebitele
TZ SOS > Zdroje ICBP - Archiv> TZ SOS> Zdroje ICBP - Archiv

Kvalita zeleniny – výsledky průzkumu SOS

Vydáno: 24.9.2008
Tisk článku
Autor: Mgr. Světluše Bodoková
SOS již poněkolikáté zaměřilo svůj pravidelný průzkum na kvalitu zeleniny. Tentokrát, v letošním létě, bylo vybráno pouze sedm druhů zeleniny, a to sezonní.
Cílem průzkumu bylo nejen zjistit, zda prodejci plní své zákonem dané povinnosti, ale také, zda se liší deklarovaná kvalita od skutečné. V deseti městech České republiky (tentokrát nikoli v Praze) dobrovolníci SOS provedli průzkum prodávané zeleniny v hlavní sezoně jednak v hypermarketech, ale i běžných obchodech a na tržištích. Průzkum tedy proběhl v době, kdy by objektivně pulty obchodů měly být plné čerstvé a kvalitní zeleniny. Na tržišti by se k tomu ještě mohl přidávat faktor místních, tedy nejčerstvějších zdrojů.
 
Nejčastějším prohřeškem obchodníků je, jak se ukázalo i v letošním průzkumu, rozdíl mezi deklarovanou a skutečnou kvalitou. Mnohdy je uváděna druhá jakost, ale rajčata tečou, brambory jsou nahnilé a paprika svým vzhledem jasně dokazuje, že putovala opravdu dlouho v nepříznivých podmínkách. Tady záleží na spotřebiteli, zda nakoupí, či půjde jinam, nebo upozorní personál prodejny, že tímto způsobem by postupovat vůči zákazníkům neměl. S nejhorší kvalitou se setkávali dobrovolníci SOS u brambor a paprik.
 
Na tržištích se v letošním létě ukázala lepší kvalita nabízeného zboží než v uplynulém roce, nicméně ani zde prodejci neplní ustanovení zákona, který jim ukládá uvádět nejen cenu zbožím, ale také zemi původu. Byť se jedná o místní zdroj, musí být uvedeno ČR, případně může být uveden pěstitel.
 
SOS bude v podobných průzkumech pokračovat a v případě zásadního porušení zákona upozorní dozorové orgány. Nicméně hlavní roli by měli sehrát sami spotřebitelé nejen tím, že nebudou špatné zboží kupovat a spokojí se s nižší kvalitou, ale budou se proti ní sami aktivně bránit přímo u personálu prodejny.
 
Kontakt:
SOS - Sdružení obrany spotřebitelů (SOS)
Tel. 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
 
Zdroj: Tisková konference SOS, 23. 9. 08
 
Tyto stránky provozuje Ministerstvo zemědělství © 2021