Již 8 % ekologicky obhospodařované půdy v ČR
Vydáno: 21. 11. 2008
Autor:
Statistické údaje MZe.
V Česku rychlým tempem přibývá ekologických zemědělců i výrobců biopotravin. Počet tuzemských farem, které hospodaří podle ekologických pravidel, se na konci října meziročně zvýšil o téměř 500 na 1802. Díky tomu se v Česku ekologicky hospodaří již na bezmála osmi procentech zemědělské půdy.
Výměra zemědělské půdy, na které se hospodaří ekologicky, letos v říjnu dosáhla 338 722 hektarů. Mezi nejrychleji rozšiřující se plochy s ekologickým hospodařením patří sady a vinice, jejichž výměra se v letošním roce zvýšila o zhruba 70 procent. Ekologických sadů je nyní 277 hektarů a plocha vinic činí 408 hektarů. Výměra orné půdy se letos zvýšila o téměř 20 procent na 35 000 ha. Úřady registrují i devět ekologických chovatelů včel.
Zároveň roste počet výrobců biopotravin. Zatímco loni v říjnu jich bylo v Česku evidováno 253, tak letos v říjnu již 410. "Ukazuje se, že ekologické zemědělství a produkce biopotravin není pouze módní trend, ale že jde o stabilní a perspektivní podnikatelskou možnost pro zemědělce i potravináře," komentuje situaci ministr zemědělství Petr Gandalovič.
Rozvoji ekologického zemědělství podle něj nepomáhá jen státní podpora, ale také rostoucí poptávka spotřebitelů po biopotravinách. Ta se odráží nejen v nárůstu počtu výrobců biopotravin, ale i v rozšiřujících se plochách certifikované orné půdy.
Stejně jako zájem o ekologické zemědělství roste v ČR poptávka po biopotravinách, i když je jejich cena většinou vyšší. Loni Češi spotřebovali biopotraviny celkem za 1,29 miliardy korun. Pravidelně nakupuje biopotraviny téměř pět procent Čechů, v roce 2005 to přitom byla jen tři procenta. Průměrně loni každý Čech utratil za biopotraviny 126 korun. Obrat trhu s biopotravinami by se podle údajů z ročenky agentury Green marketing měl do tří let zvýšit pětinásobně a v roce 2010 za ně Češi podle odhadů utratí 6,5 miliardy korun. Spotřeba biopotravin v Česku by tak během následujících let měla růst o 70 procent ročně.
V oblibě mají Češi zejména mléčné biovýrobky, které podle průzkumu společnosti The Nielsen Company nakupuje 68 procent z těch spotřebitelů. Následuje ovoce a zelenina (23 procent), ovocné nápoje a džusy (22 procent), maso (18 procent), drůbež a vejce (13 procent), dětské jídlo (osm procent) a na posledním místě je z hlediska obliby biočaj a biokáva (sedm procent).
Zhruba 60 procent biopotravin prodávaných na českém trhu však pochází z dovozu. Obchodníci vysoký podíl zahraničních biopotravin zdůvodňují tím, že tuzemští ekologičtí zemědělci i zpracovatelé zatím nemají kapacity na jejich dostatečnou produkci, která by pokryla poptávku. Lze však předpokládat, že díky rychlému růstu počtu tuzemských výrobců biopotravin se bude podíl zahraničních biopotravin na českém trhu snižovat.
Zdroj: MZe