Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 12
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)
Navštivte také: Knowledge Junction EFSA
Knowledge Junction EFSA
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách

Přidat článek Guarana, zdravější náhražka kávy do kategorie

Informace pro spotřebitele > Informace pro spotřebitele
Výživa - Archiv > Výživa - Archiv> Potravinářství - Archiv

Guarana, zdravější náhražka kávy

Vydáno: 27.1.2009
Tisk článku
Autor: Ing. Alexandra Kvasničková
Nejoceňovanější vlastností guarany je její schopnost nabudit lidský organismus. Informace ze serveru iDNES.cz.
Guaraně se někdy přezdívá druhý kokain. Dokáže člověka nabudit, zlepší náladu a navíc pomáhá s hubnutím. Oproti nebezpečné droze ale tato rostlina nabízí své pozitivní účinky, aniž by vážně ohrožovala zdraví či úsudek.
 
Spektrum pozitivních účinků guarany je velice rozmanité. Naše uspěchaná společnost ocení zejména její pomoc při odbourávání stresu. Mimo to ale rostlinka pomáhá s detoxikací a pročištěním těla. Lidé trpící zácpou mohou využít jejích vlastností, aniž by se vystavovali rizikům chemických přípravků. Dále guarana napomáhá při spalování přebytečných tuků. Jihoameričtí indiáni po staletí oceňují i její afrodiziakální účinky.
 
Káva versus guarana
Nejoceňovanější vlastností guarany je její schopnost nabudit lidský organismus. Většina z nás si za tímto účelem uvaří šálek kávy, jihoamerická plodina ale nabízí zdravější alternativu. "Při užívání guarany nevznikají totiž tak snadno žaludeční nebo srdeční potíže, ani nervozita, předrážděnost či poruchy spánku. Působí jemně a celistvou silou," říká W. Lübeck v knize Guarana – elixír dlouhověkosti.
 
Jakmile člověk vypije jeden šálek kávy, dostane se do jeho těla 20 až 120 miligramů kofeinu dle individuálního dávkování. Mnoho konzumentů navíc nevydrží jen u pouhého jednoho šálku denně, a tak může být vyvolána nespavost či další z vedlejších účinků užívání kávy. Alternativu nabízí guaranový čaj. Z jedné kávové lžičky guarany si lze uvařit 1 litr čaje. Ten obsahuje přibližně 50 miligramů kofeinu, ale organismu nabízí rovnoměrnější přísun povzbuzující látky.

Pozor na předávkování
Ani přírodní látky se neobejdou bez možných rizik. U guarany se jedná zejména o možnost předávkování, která ale nastává jen ve velice výjimečných případech. K tzv. otravě kofeinem dochází v případě, že dojde ke konzumaci nadměrného množství této povzbuzující látky. U kávy to znamená vypití zhruba pěti až deseti šálků kávy v krátkém intervalu. U guarany hrozí otrava v případě požití přibližně 20 gramů guaranového prášku.
 
Pokud dojde k předávkování, začne se projevovat podrážděnost v kombinaci s nevolností, zvýšeným nutkáním k močení, bolestmi hlavy či křečemi. Někteří pacienti zaznamenali i poruchy vidění či hučení v uších. Zvyšuje se tlukot srdce a může se objevit horečka. Ve výjimečných případech nastávají i halucinace. Příznaky otravy kofeinem zpravidla odezní v průběhu čtyřiadvaceti hodin. Během této doby je nutné dbát na zvýšený příjem tekutin, aby nedošlo k dehydrataci.
 
Správné užívání
Účinky guarany na lidský organismus jsou velice individuální. Z tohoto důvodu neexistuje ani předepsané množství, které by se mělo denně zkonzumovat. Obecně je ale nutné počítat s opožděným nástupem pozitivního efektu rostliny. "Ať ji vezmete hned ráno po probuzení nebo nasypanou do snídaňového müsli, aktivuje duševní i tělesné síly pro úspěšné ráno s oddalovací fází asi 60 až 90 minut," upozorňuje W. Lübeck ve své knize.
 
Dlouhodobě se nedoporučuje užívat velké dávky guarany. Tělo by si mohlo vytvořit odolnost a následně by bylo nutné zvýšit denně konzumované množství. Zpravidla se proto doporučuje užívat raději menší dávky a jen ve výjimečných případech, jako je nutnost velkého soustředění, užít větší množství plodiny najednou.
 
Zdroj: iDNES.cz

Tyto stránky provozuje Ministerstvo zemědělství © 2021