Britské obchodní řetězce omezují aditiva v nápojích a potravinách pro děti
Vydáno: 30. 5. 2007
Autor: pospisilova
Pod tlakem rodičů a Společnosti pro hyperaktivní děti ustupují řetězce od používání umělých barviv, aspartamu a dalších sporných aditiv.
Stále přetrvávají diskuse ohledně bezpečnosti schválených aditiv, a především barviv. Podle názoru pracovníků reklamy a rodičů (a společnosti Hyperactive Children´s Support Group) barviva negativně ovlivňují chování dětí, zatímco podle zákonodárců jsou i po opakovaném prověření uznána za bezpečná. Jedna matka se např. vyjádřila, že její dítě trpělo nespavostí a bylo extrémně neklidné, dokud nevyloučili ze stravy veškerá přidaná barviva. Pokud se náhodně stane, že přesto barviva ve stravě jsou, okamžitě začne být dítě znovu hyperaktivní.
Velké britské řetězce již začínají reagovat tím, že s ohledem na zájem rodičů zakazují používání umělých barviv do potravin a nápojů určených dětem. Např. Sainsbury´s od června 2007 zakázal používání umělých barviv a aromat v nápojích své privátní značky, tzn. že se to bude týkat 120 druhů výrobků. Všeobecně mají být umělá barviva nahrazena přírodními extrakty z ovoce a zeleniny. Další řetězce budou pravděpodobně následovat.
Sainsbury´s již zajistil, že kontroverzní aspartam byl v nízkokalorických cukrovinkách nahrazen sukralózou, a dále začal i s náhradou amoniak-sulfitového karamelu (E150d) ve svých kolových nápojích extraktem z ječného sladu.
Rovněž Marks and Spencer používají v nápojích spíše sukralózu než aspartam. Zakazuje i používání dalších aditiv, u nichž probíhají diskuse ohledně intolerance, např. glutaman sodný, cyklamáty a tartrazin.
Tesco hodlá během léta odstranit umělá aditiva z řady nápojů a do nápojů pro děti přidávat barviva na bázi ovoce.