Bleskový průzkum zájmu Pražanů o biopotraviny
K zahájení projektu „Září – Měsíc biopotravin a ekologického zemědělství 2009“ poskytla DEMA a. s. data, týkající se zájmu občanů Prahy o biopotraviny a míry informovanosti o projektu.
Z demografického hlediska se celkově zájemci o uvedené téma rekrutují výrazně častěji z řad žen (86 %!) než mužů (52 %), občanů mladšího (74 %) a středního věku (77 %!) než seniorů (53 %), osob s maturitou (76 %) nebo s vysokoškolským diplomem (84 %!) než těch, co mají nižší vzdělání (44 %).
O tématiku biopotravin se zajímá většina (85 %!) rodičů dětí předškolního nebo školního věku: z toho 15 % (tj. každý sedmý rodič) aktivně vyhledává informace, navštěvuje akce, zkouší nové produkty a 20 % (tj. každý pátý) pozorně sleduje, co v tomto ohledu píše tisk, vysílá televize nebo co se píše v knihách. Každý druhý rodič (50 %) projevuje zájem alespoň okrajový. Jen 15% rodičů se řadí mezi lhostejné, prohlašující „to mne nezajímá, zabývám se jinými věcmi".
Intenzita zájmu je výrazně podmíněna nákupním chováním. Zatímco občané, kteří kupují produkty z ekologického hospodářství pravidelně, sami aktivně pátrají po nových informacích nebo pozorně sledují dění v této oblasti, ti, kteří kupují biopotraviny občas nebo výjimečně, se obvykle spokojí s informacemi nahodilými a kusými. Nezájem nakupovat produkty z ekologického hospodaření se snoubí s nezájmem o nich něco i vědět.
Výsledky průzkumu dokazují, že v populaci hlavního města jsou zformovány cílové skupiny, odlišitelné od sebe nejen intenzitou teoretického zájmu, ale i praktickým přístupem a včleňováním „bio" do svého životního stylu. Mimo jiné se ukazuje, že jde o generační záležitost – rezervovanost až nezájem seniorů je viditelný. Potěšující je zájem rodičů dětí v předškolním a školním věku. Nákupní chování je kromě příjmové stránky evidentně podmíněno i informovaností, která patří k aspektům výrazně sytícím a upevňujícím důvěru v bioprodukty.
Kampaně jsou jednou z cest, jak šířit informace směrem k veřejnosti. Na rozdíl od jiných (např. politických) kampaní, ke kterým se občané staví značně skepticky, budí „Září – Měsíc biopotravin a ekologického zemědělství" zájem: zaměření na zdravé, lokální potraviny obyvatelé Prahy vítají (a to nejen ti, kteří se již nyní o biopotraviny zajímají a také je nakupují, ale i řada těch, kteří tak až dosud činili sporadicky nebo vůbec).
Požadavky dotazovaných na kampaň jsou jasné – aby uspěla, měla by se odehrávat v rovině nestrannosti, nevtíravosti, být motivující a spotřebitelsky vstřícná.