Bezpečnost potravin

Bio víno opět na BioFachu 2009 v Norimberku

Vydáno: 23. 10. 2008
Autor:

Bio víno je rok od roku úspěšnější.

Highlights
•             Víno z ekologického pěstování jako profilující segment obchodu
•             EU předloží v roce 2009 nové směrnice o vinných sklepech pro pěstování vinné révy
 
 
V roce 2008 se nastěhovalo bio víno do nového útočiště, vinařské haly č. 4A. Také v roce 2009 slibuje přední světový veletrh BioFach rozmanitost, kvalitu a požitek v růstovém segmentu vína.  347 vystavovatelů vína z 23 národů představilo v roce 2008 svá špičková vína z kontrolovaného biologického pěstování zainteresované odborné veřejnosti. V roce 2009 se počítá s nárůstem počtu vystavovatelů o 10 %.
 
„Pozitivní ohlas na novou vinařskou halu jasně ukazuje, že rozhodnutí a zvýšení hodnoty nabídky v oblasti vína bylo správné. Jsem si jist, že i v roce 2009 bude možno zažít bio víno na veletrhu BioFach z jeho nejatraktivnější stránky“, uvádí Udo Funke, vedoucí projektu, BioFach a Vivaness.
 
Hlad po vědění v tematické oblasti bio vína je možno utišit na fóru a na scéně v rámci kongresového programu. Kulinářské zážitky připraví návštěvníkům špičkoví gastronomové v restauraci v hale č. 4A. Vítězná vína, která získala mezinárodní cenu bio vína, je možno degustovat ve vinotéce, v ochutnávkové zóně vinařské haly. Další informace o vinařské ceně získáte na internetové adrese www.biofach.de/weinpreis.
 
Více bio vína v gastronomii a v klasickém specializovaném obchodě
Prodej vína z hroznů z kontrolovaného biologického pěstování se i přes rostoucí náklady na energie a životní náklady vyvíjí veskrze pozitivně. Trend konzumace bio vína je možno v současnosti pozorovat ve všech odbytových cestách. Nejen bio sortiment v klasické oblasti supermarketů silně vzrostl.
 
„Gastronomie se přidává a klasický specializovaný obchod s vínem nyní zaznamenává i na širší frontě, že bio je tématem“, uvádí znalec oboru a dovozce vína, Peter Riegel z Orsingenu. Podobný názor má i prodejce vína Christof L. Pistorius ze Saarbrückenu: „Mentalita fíkového listu u prodejců vína ustupuje skutečnému zájmu, image je v současné době velice dobré.“
 
Velké řetězce a diskonty se po dobrém ohlasu u sortimentu biopotravin ujaly tématu vína důsledněji než kdy dříve. „Bio se stalo profilujícím segmentem. Ukazuje se však také, že pro bio víno je konstrukce distribuce formou značky vína mnohem obtížnější. Důvodem je především omezená disponibilita jednotlivého výrobku“, vysvětluje odborník v oboru a prodejce vína, Ralph Hintz z Traben-Trarbachu. To by se mělo již nyní změnit. Právě v zemích jako je Francie, Španělsko a Itálie existují velká družstva nebo jiná společenství výrobců, která dostatečné plochy vinohradů převedla na ekologický způsob obhospodařování. Chybějí zde však často kvalitativně přesvědčivá základní vína pro komplexní zásobování velkých řetězců.
 
Původ a férový obchod získávají na významu
Stále více spotřebitelů chce vědět, odkud vína pocházejí a kdo a jak je vyrobil. V německém obchodě se však ne všeobecně preferuje bio víno z vlastní země. Podíl Španělska a Itálie dále roste, zatímco poptávka po ekologickém vínu z Francie zaznamenala mírný pokles. Vína z jižní Afriky, ale i z Chile a z Argentiny se prodávají velice dobře, jak pozorují experti. Zde existuje v klasickém bio obchodě a v bio supermarketech i ve specializovaném obchodě ještě určitý potenciál, kterého by mohli využít výrobci ze zámoří. V klasickém maloobchodě s potravinami vypadá situace zčásti jinak.
 
„Silná poptávka je v pořadí zemí Německo, Itálie, Francie a Španělsko. Zámoří a východní Evropa v současné době ještě nemají velký význam, Východní Evropě ještě chybí věrohodnost u spotřebitele“, uvádí odbornice na trh, Irene Becker-Volkmann z Hamburku. Velkou výjimku přitom tvoří téma férový obchod. „Férový obchod dosáhl nyní v povědomí spotřebitelů vedle kávy, banánů a čokolády i do oblasti vína a z toho profitují vína z jižní Afriky, která se prodávají dosud speciálně formou férového obchodu“, vysvětluje Dirk Haux, dodavatel vína pro potravinářský maloobchod z Radolfzellu.
 
Těžiště odbytu v německém obchodě: Jihoevropská vína
Jihoevropská vína se v oblasti mezinárodních bio vín prodávají v německém obchodě nejlépe. U italských vín končí v nákupních košících často Prosecco, Pinot Grigio a Merlot. Z Francie je naproti tomu žádaný převážně Merlot a Cabernet Sauvignon, zatímco ze Španělska je zvlášť oblíbená odrůda Tempranillo. U německých vín je zase v popředí ryzlink, Silvaner, Müller-Thurgau, Dornfelder a pozdní burgundské, ale roste i poptávka po odrůdě Regent.
 
Špičková kvalita a zvýšený cenový segment se prosazují
Bio víno se v Německu mezitím již dávno etablovalo ve vyšších cenových úrovních. „Vína v ceně kolem 10 € a výše se prodávají velice dobře“, pozoruje Peter Riegel. Nejčastěji se však prodávají vína do 4,99 EUR. S několika málo výjimkami stojí segment bio vína v regálech v potravinářském maloobchodu v ceně od 2,99 EUR. Stále více spotřebitelů akceptuje i u vína vyšší ceny za bio kvalitu. U německých vinohradů to může být dokonce i trochu více. Zde se mohou ceny pohybovat až do výše 5,99 EUR.
 
Nejen bio víno se na veletrhu BioFach 2008 nastěhovalo do nové haly s denním světlem, ve vinařské hale č. 4A se prezentoval i olivový olej z ekologického pěstování. Návštěvníci z řad odborné veřejnosti zde v roce 2009 opět budou moci degustovat a užívat si bio olivový olej ve všech aspektech a již podruhé bude na baru s olivovým olejem propůjčena cena za nejlepší bio olivový olej.
 
Zdroj: Tisková konference 22. 10. 08