Bio v roce 2008: Události a trendy v ČR
Vydáno: 23. 1. 2009
Autor:
Green marketing charakterizuje trendy.
Během loňského roku zájem o biopotraviny po celém světě trvale rostl. Díky novým výrobkům, rozšiřující se nabídce maloobchodních značek a stále více restauracím nabízejícím bioprodukty se Češi s biopotravinami v místech nákupů a občerstvení setkávali stále častěji. Stejně tak loni výrazně narostl počet ekologických farem a výrobců biopotravin.
Trend: Spotřebitelé nacházejí v maloobchodech stále více biopotravin
– Maloobchodní řetězce nabízí stále se rozšiřující sortiment biopotravin přes všechny produktové kategorie.
– Biopotraviny do svého sortimentu zařadila většina prodejen potravin v českých městech, i když menší prodejny často nabízí jen například biomléko nebo biomüsli.
– Po převzetí prodejen PLUS zařadil Penny Market biopotraviny do všech svých prodejen a nadále se stále snaží pro své české prodejny získat značku BioBio.
– Ahold uvedl na konci roku první výrobky pod svoji značkou Albert Bio.
Trend: Stále více restaurací připravuje pokrmy z bioproduktů
– IKEA restaurace nabízí jeden pokrm v biokvalitě.
– V průzkumu provedeném agenturou Green marketing v říjnu 2008 odpovědělo 89 % respondentů z řad pražských restaurací, že používá v současné době některé bioprodukty či biopotraviny, 88 % respondentů hodlá podíl bioproduktů v příštích dvou letech navýšit.
– Restaurace Zlatá Praha v hotelu InterContinental uspořádala v červnu a říjnu „Večeři pro budoucnost“ kompletně z bioproduktů.
– Restaurace Bellevue v Praze nabízí České bio-farmářské menu.
– Hotel Kašperk v Kašperských horách nabízí Šťavnatý kuřecí steak (bio) s grilovaným rajčetem, mozzarelou a šťouchané brambory za 199 Kč.
Trend: Výrazný nárůst počtu českých ekologických zemědělců
– Na konci října 2008 hospodařilo v České republice ekologicky 1802 zemědělských podniků, to je téměř o 500 farem (27,7 %) více než na začátku roku.
– Výměra zemědělské půdy obhospodařované ekologicky dosáhla 338 722 ha, to představuje téměř 8 % z celkové výměry zemědělské půdy.
– Kvalitní vinaři přecházejí na ekologickou produkci; mezi nejrychleji rozšiřující se ekozemědělské plochy patří vinice, jejichž výměra se loni zvýšila o 70 %.
Trend: Zvyšuje se počet výrobců biopotravin
– Počet registrovaných výrobců biopotravin se zvýšil z 253 na konci roku 2007 na 410 v říjnu 2008, což znamená nárůst o 62 %.
– Dvě největší české pekárny, Penam a United Bakeries, uvedly na trh biopečivo.
– Zvýšilo se množství českých biouzenin (Kostelecké uzeniny, Steinhauser, Schneider, KMOTR-Masna Kroměříž, Jatky Tismice, Moravan Petřvald).
Zdroj: Bio obchod, leden 2009, www.greenmarketing.cz