Agrární komora chce zvýšit prodej českých potravin soutěží
Vydáno: 18. 12. 2008
Autor: bodokova1
Soutěží o nejlepší regionální potraviny chtějí Agrární komora a Svaz českých a moravských spotřebních družstev (COOP) zvýšit zájem o české výrobky.
Pilotním projektem spolupráce je zatím potravinářská soutěž s názvem Chutná hezky, jihočesky, další projekty zřejmě budou brzy následovat. „Chceme tak zpropagovat kvalitní české výrobky, které v poslední době stále více vytlačuje nekvalitní, ale levnější konkurence,“ říká prezident Agrární komory Jan Veleba. Zároveň vytýká vládě, že se sama o propagaci českých potravin příliš nestará.
„Na západě je přitom běžné, že politici za regionální potraviny lobují,“ tvrdí Veleba.
Soutěží chtějí Agrární komora a družstva také čelit finanční krizi, která se v Česku naplno projeví teprve příští rok. „Náš společný projekt přichází v pravou chvíli, protože největší dopady bude mít krize především v regionech,“ očekává předseda COOP Zdeněk Juračka.
Názory českých výrobců: Regionální potraviny jsou v ohrožení
V regionech vznikla před třemi roky chvályhodná aktivita, jíž jednotlivé místní agrární komory sledují postupné zviditelňování malých a středních potravinářských firem vyrábějících poctivě a s kvalitou potraviny podle starých českých a moravských receptur. Každý region má již své stálé logo a vítězové soutěží je smí dávat na obaly potravin. “Má to však jeden háček,“ říká Václav Kozel majitel jatek s výrobnou uzenin v Týnu nad Vltavou. I když máme pět svých prodejen, s jednou, co je v Praze na třídě Milady Horákové končíme. Máme řádově o deset procent dražší výrobky, protože je nešidíme a maso nenahrazujeme sojou, moukou nebo strouhankou, či škrobem a tím ztrácíme na konkurenceschopnosti,“ dodává Kozel.
V poslední době se totiž řada spotřebitelů víc a víc přiklání k potravinám, které mají co nejméně přídatných látek a nebo věří a prosazují produkty označované BIO. “K tomu, abychom na trhu přežili to ale nestačí,“ dodává jednatel společnosti Sýrárna Švábenice Jan Sedlařík, jehož Maršovský sýr, který jako sýrař vytvořil ještě před rokem 1990 získal jako první v Čechách značku kvality Czech Made. Po privatizaci a konci několika mlékáren nebyl tento sýr řadu let na trhu,až v poslední době je j lze koupit především na jižní Moravě. Jan Sedlařík má ve Švábenici menší mlékárnu, kde produkuje tento zrající sýr, jehož základem je eidam. Dále jsou to sýry balkánského typu vhodné do zeleninových salátů, kefíry atd. “Fajnšmekři a lidé co rozumí nefalšované chuti sýrů si pro ně jezdí zdaleka a snažíme se je dostat na trh i přes síť Jednot, přesto i my se bojíme, zda přežijeme příští rok,“ uzavřel Sedlařík.
Tito dva podnikatelé spolu se zástupcem rodinné pekárny Zdeňka Štefana z východních Čech se zúčastnili debaty s novináři v pražském sídle Agrární komory ČR, kde spolu se zástupci Jednoty hovořili o možném pronikání do sítí českých řetězců COOP a Jednota.
“Podporujeme tuto aktivitu a vítáme ji,“ řekl Jan Veleba, prezident Agrární komory , který představil tři regiony, z nichž byli pozvaní potravináři, i třemi logy soutěží. Jihomoravský kraj má loho Chuť jižní Moravy, Pardubický kraj se odlišuje logem MLS a Jihočeský kraj má vtipně vyvedené logo Chutná hezky jihočesky. Soutěží o tyto značky potravináři a zemědělci ve 13 regionech ČR a tyto soutěže již podvakrát ocenil na agrosalonu země živitelka prezident Václav Klaus a ministr zemědělství Petr Gandalovič.
Důraz na kvalitu potravin je nosným pilířem našeho předsednictví EU
Česká republika, pokud jde o agrární problematiku, bude během předsednictví EU prezentovat nosným pilířem, jímž je kvalita potravin. Pro ni již po tři roky dělá agrární komora prostřednictvím svých okresních a krajských pracovišť velmi významnou práci. Sestavila komise z odborníků z vysokých škol, inspektorů jakosti, veterinářů, chemiků a ti všichni každoročně velmi pečlivě posuzují kvalitu potravin přihlášených do soutěže. Ze 13 regionů tak již vzešlo mnoho desítek oceněných a velmi přísně prověřených kvalitních potravin s garancí jakosti.
„Máme zájem o tyto výrobky a dokonce je zvýrazňujeme v regálech našich prodejen svým specielním logem. Ve výrazném oválu je uvedeno: Z našeho regionu. Pod tímto označením si spotřebitelé již zvykli hledat dobroty z jižních Čech,“ řekl náměstek pro obchod a marketing ze spotřebního družstva Jednota z Českých Budějovic, Pavel Primus. „Jednota je konkrétním příkladem dobré spolupráce producentů, zpracovatelů a obchodu,“ potvrdila slova zástupce Jednoty Hana Hricová, ředitelka regionální agrární komory z Českých Budějovic. Představila publikaci, kde je v kostce popsaná soutěž a seznam vítězných firem regionu.
Během diskuse se řada novinářů vyjadřovala k tomu, proč právě taková jihočeská Jednota není i v Praze, kde by místní spotřebitelé, kteří si již velmi pečlivě hlídají na obalech potravin jejich nutriční hodnoty , logo garantující kvalitu uvítali.“Bylo by škoda, aby to co přivádí turisty do regionů, to jsou mimo kulturních zážitků nesporně i dobroty a regionální speciality, z našeho venkova zmizelo,“ uzavřel Jan Veleba.
Zdroj: APIC-AK (Agrární poradensko informační centrum Agrární komory ČR), 17. 12. 2008