Bezpečnost potravin

Prodej biopotravin v ČR vzrostl o desítky procent

Vydáno: 13. 3. 2009
Autor:

Nové statistické údaje.

Biopotraviny jsou v tuzemsku stále populárnější, a to jak mezi spotřebiteli, tak i potravinářskými firmami. Obrat trhu se loni podle odhadů agentury Green Marketing meziročně zvýšil o desítky procent. Předloni přitom Češi za bioprodukty utratili zhruba 1,3 miliardy korun. Rostoucí poptávka láká stále více producentů.
 
,,V zemi se loni zvýšil počet výrobců biopotravin o 67 procent, nejčastěji se rekrutují v oblasti pečiva," řekl Tomáš Václavík z agentury Green Marketing, která se trhu biopotravin dlouhodobě věnuje. Na podzim 2008 uvedly na trh své biopečivo dvě největší české pekárny Penam a United Bakeries. Zvýšilo se i množství českých biouzenin u zavedených firem. S biovýrobky zcela nově začaly společnosti Sneider, KMOTR – Masna Kroměříž a Steinhauser. Novinkou je také máslo z biomléka, které začaly prodávat Polabské mlékárny a Ekomilk. Velké Meziříčí zase nabízí biovariantu eidamu a ementálu.
 
Zákazníci si tak mohou vybírat ze stále širší nabídky biovýrobků. ,,Konkrétní výsledky za loňský rok zatím nemáme, ale zůstaneme mezi zeměmi, ve kterých byl světově nejstrmější nárůst. Pravděpodobně nám konkurovaly skandinávské státy," uvedl Václavík. ,,Pro tento rok by měl být nárůst sortimentu bioproduktů zhruba 30procentní," dodal.
 
Na biopotraviny stále víc sázejí i maloobchodní řetězce. Například Penny Market po převzetí prodejen Plus zařadil biopotraviny do všech svých prodejen, a snažil se v loňském roce dokonce získat pro své české prodejny značku BioBio. To se mu však nepodařilo, neboť ji koupila německá společnost Edeka společně s prodejnami Plus v celém Německu, které zařadila pod zavedeným názvem Netto do svého diskontního řetězce. Svou vlastní značku Albert Bio ale uvedla na trh koncem roku 2008 společnost Ahold, vlastnící maloobchodní řetězce Albert a Hypernova. Na začátku tohoto roku bionabídku rozšířila, například o konzervovanou zeleninu. Biovýrobky nabízí i Penny Market, Tesco a Interspar, ovšem ne pod vlastními značkami.
 
Zájem o biopotraviny v Česku roste, i přes jejich výrazně vyšší ceny. Zatímco v květnu 2008 byly biopotraviny o 95 procent dražší než běžné, v říjnu činil rozdíl mezi jejich cenami 110 procent. Průzkum provedla v pražských prodejnách organizace Pro-Bio Liga.
 
Ekologicky se v Česku podle údajů Ministerstva zemědělství hospodaří již bezmála na 350 tisících hektarů a podíl ekologického zemědělství na celkové výměře zemědělské půdy přesáhl osm procent.
 
 
Zdroj: E15 on line, 11. 3. 2009