Bezpečnost potravin

SOS varuje před dalšími sýrovými náhražkami

Vydáno: 9. 4. 2008
Autor:

Tisková zpráva Sdružení obrany spotřebitelů ze dne 9.4.2008.

SOS – Sdružení obrany spotřebitelů varuje před klamavým prodejem dalších sýrových náhražek. Tentokrát se jedná o plátkové, v balíčcích jednotlivě balené tavené sýry, které se opět prodávají mezi běžnými sýry, aniž by měl spotřebitel představu, co vlastně kupuje.
 
Na SOS se čím dál častěji obracejí spotřebitelé, kteří si nejsou jisti, zda v obchodech kupují opravdové sýry, nebo jejich náhražky. Zdá se, že na českém trhu se čím dál víc objevují náhražky různých potravin, ať už jde o čokoládu, nekvalitní uzeniny nebo sýry a průměrný spotřebitel netuší, že kupuje mnohem levnější a horší produkt, který se ovšem tváří jako originál.
„Udělali jsme si průzkum v prodejnách, které nabízejí plátkové tavené sýry. Při přečtení jejich obalu jsme zjistili, že řada z nich je vyrobena z rostlinného tuku, takže to nejsou sýry a neměly by se nabízet v regálech spolu s dalšími, při jejichž výrobě se použilo jako výchozí surovina mléko,“ vysvětluje mluvčí SOS Ivana Picková.
Spotřebitelé se cítí právem klamáni, protože pokud neví, že produkt z rostlinného tuku není sýr, kupují náhražku. Navíc vodítkem není ani cena těchto výrobků, která se neliší od skutečných sýrů. Obchodníci nerespektují ustanovení novelizovaného zákona o ochraně spotřebitele, který říká, že klamavé obchodní praktiky jsou např. takové, když způsob prezentace výrobku vede k záměně s jinými výrobky. „Umístění mezi sýry je evidentní klamavou praktikou a neomezuje se jen na sýry balené, ale i tvrdší krájené a tavené roztíratelné v krabičkách (trojúhelníčky),“ dodává tisková mluvčí.
SOS uznává požadavek, aby spotřebitelé četli složení výrobků, nicméně i podle zákona o ochraně spotřebitele a evropské směrnice o nekalých obchodních praktikách je třeba pracovat s pojmem „průměrný spotřebitel“, tedy takový, který získané údaje dokáže vyhodnotit. SOS je přesvědčeno, že v dané chvíli drtivá většina lidí nedokáže vyhodnotit, že „sýr“ s obsahem rostlinného tuku je náhražka. Proto by měli být spotřebitelé informováni jasně v obchodě, že jde o analog, nikoliv o sýr. A je na obchodníkovi, zda při prodeji takové výrobky oddělí do zvláštního regálu, nebo k nim umístí informaci, že jde o sýrové náhražky.
Nejde o výrobky, které by byly zdraví škodlivé nebo nebezpečné, připomíná SOS, jen by spotřebitelé měli vědět, kdy kupují náhražky a kdy skutečné sýry, upozorňuje SOS.
 
Kontakty:
SOS – Sdružení obrany spotřebitelů (SOS)
Tel. 224 239 940, fax: 224 239 941

* Ivana Picková, tisková mluvčí, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114


SOS – Sdružení obrany spotřebitelů, založené v roce 1993, je nevládní, nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, informační spotřebitelský portál www.spotrebitele.info, vydává časopis SOS magazín a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese  www.spotrebitele.info/kodex