Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 12
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)
Navštivte také: Knowledge Junction EFSA
Knowledge Junction EFSA

Přidat článek Optimální míra konzumace ryb do kategorie

Výživová doporučení > Výživová doporučení> Výživa - Archiv> Výživa - Archiv
Výživa - Archiv > Výživa - Archiv> Potravinářství - Archiv

Optimální míra konzumace ryb

Vydáno: 3.9.2010
Tisk článku
Francouzský úřad ASNES vydal další doporučení pro vyváženou spotřebu ryb bez rizika.

Francouzský úřad pro potraviny a životní prostředí (ASNES) vydal doporučení ohledně optimální  konzumace ryb, aby se eliminovala rizika z příjmu škodlivin obsažených v rybách.

Ryby jsou výborným zdrojem bílkovin, minerálních látek (např. fosforu), stopových prvků (např. jód, zinek, selen, fluor), vitaminů (A, D, E a některých vitaminů skupiny B), tučné ryby jsou navíc významným zdrojem omega-3 mastných kyselin s dlouhým řetězcem (EPA, DHA), které jsou prevencí před kardiovaskulárními chorobami a  jsou nutné pro vývoj a funkci sítnice, mozku a nervového systému.

Je však velmi dobře známo, že ryby jsou zároveň i zdrojem kontaminantů z životního prostředí jako dioxiny, PCB, metylrtuť, které při nadměrném příjmu škodí zdraví. Dioxiny a PCB se vyskytují více u tučnějších ryb (např. úhoři) a u některých tzv. bioakumulujících ryb (jako parma, cejn, kapr, sumec). Metylrtuť se vyskytuje ve větší míře u predátorů.

Nové doporučení ANSES (úřad působící od 1. 7. 2010) vychází z doporučení předcházejícího úřadu AFSSA (působil do 30. 6.).  Pro dospělé a děti nad 10 let se doporučuje „konzumovat ryby dvakrát týdně, a sice tučné i libové“, pro děti od 3 do 10 let se doporučuje „nahradit část tučných ryb bohatých na omega-3-MK parmicemi, ančovičkami nebo  sardinkami“.


EU Food Law, 2010, č. 448, s. 12-13


Předcházející informace:

Rtuť v rybách

Kvalita ryb v českých a moravských tocích

Těžké kovy v rybách na rakouském trhu

Doporučované omezení spotřeby ryb může mít škodlivé následky

Poradenský portál pro těhotné Doporučuje se konzumovat týdně 2 až 3 porce (po 150 g) s výjimkou druhů dále uvedených. Konzumace riskantních dravých druhů (žralok, mečoun, marlín) musí být omezena na nejvýše jednu porci za dva týdny, druhy jako sumec nebo červenice obecná (Hoplostethus atlanticus) nejvýše jednu porci týdně.

Velké rozdíly v doporučeních ohledně konzumace ryb

Tyto stránky provozuje Ministerstvo zemědělství © 2018