Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 12
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)
Navštivte také: Knowledge Junction EFSA
Knowledge Junction EFSA
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách

Přidat článek Znamená liberalizace likvidaci potravinářského průmyslu v České republice? do kategorie

Informace pro spotřebitele > Informace pro spotřebitele

Znamená liberalizace likvidaci potravinářského průmyslu v České republice?

Vydáno: 21.4.2009
Tisk článku
Autor: Ing. Alexandra Kvasničková
Tisková zpráva PK ČR ze dne 20.4.2009.
Jdete si, nalákáni letákem, koupit do obchodního řetězce jogurty za výhodné ceny? Pak vězte, že avizované ceny pro vás, jako pro spotřebitele vůbec být výhodné nemusí. Zatímco farmářská cena mléka klesla za poslední rok o více než 40 % a cena placená odběratelem (tedy obchodními řetězci) potravinářům za zpracovaný výrobek klesla víceméně o stejný podíl, cena například jogurtů v regále se prakticky nezměnila vůbec. Kde je tedy proklamovaná cenová vstřícnost řetězců směrem ke spotřebiteli, jestliže zisk obchodníka z prodejní ceny činí 50 – 100 %. Přičemž existují položky, například bílé pečivo, kdy zisk prodávajícího z prodejní ceny dosahuje 200 až 300 %.
 
Nebo je libo jiný příklad, například z oblasti masného průmyslu? Mortadela z dovozu stojí řekněme 200 Kč za kilo, naprosto shodný druh masného výrobku (typu gothajského salámu), leč české výroby zakoupíte za 75 Kč za kilo. Jeho výrobce ovšem od štědrého odběratele obdrží pouze 36 Kč za kilo.
Ptáte se, kam jdou zisky z těchto výhodných transakcí? Odpověď je nad míru jednoduchá – do mateřských centrál obchodních řetězců, které se rozhodně nenacházejí na území České republiky. Takže nejen že je klamán zákazník příslibem nadmíru výhodných cen a potravinářský průmysl a zemědělci je ožebračován až nestydatě nízkými výkupními cenami, ale v konečném důsledku přichází o miliardy na daních také český stát.
Celá situace má ovšem i další vážné důsledky. Systematickým tlakem na ceny dochází k postupné, leč účinné likvidaci českých potravinářských výrobců a českých zemědělců. Tento zmenšující se prostor uplatnění české produkce tak logicky snižuje konkurenceschopnost českého potravinářského sektoru i českých zemědělců. A je potřeba si uvědomit, že například v případě likvidace chovu dojných krav je šance na jeho obnovu prakticky minimální. Co to znamená? Úbytek pracovních míst v zemědělství i v potravinářství, ale také v průmyslu na tento sektor navazujícím – výrobci obalů, chemických přípravků, logistika, apod. Vzhledem k tomu, že podíl pracovních míst v těchto sektorech dosahuje až 14 % na celkovém pracovním trhu, je jakékoliv snižování počtu pracovníků velmi nebezpečné.
Pokud tedy nedojde k urychlené nápravě těchto pokřivených vztahů, může rázem zmizet český potravinářský a zpracovatelský průmysl ze sektorové mapy a zároveň se radikálně sníží rozměr českého zemědělství. V konečném důsledku pak může rázem stoupnout nezaměstnanost v republice na dvojciferné číslo a stát bude marně shánět prostředky na podpory. Neexistence české potravinářské výroby pak jednoznačně znamená dovozové potraviny za patřičně vysoké ceny. A to je realita, která se týká každého z nás.
 
Více informací:

Oddělení komunikace a vnějších vztahů
Ing. Dana Večeřová, tisková mluvčí
tel.: 296 411 184, 602 704 859
e- mail: vecerova@foodnet.cz
Internet: http://www.foodnet.cz
Adresa: Počernická 96/272, Praha 10 – Malešice, 108 03
Tyto stránky provozuje Ministerstvo zemědělství © 2021