Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 12
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)
Navštivte také: Knowledge Junction EFSA
Knowledge Junction EFSA
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách

Přidat článek Typická letní zelenina? Rajčata a papriky! do kategorie

Aktuality > Aktuality

Typická letní zelenina? Rajčata a papriky!

Vydáno: 3.8.2022
Tisk článku
Autor: Akademie kvality
Akademie kvality SZIF představuje letní zeleninu.

Jaký druh zeleniny se vám vybaví jako první, když se řekne léto? Jednoznačně rajčata. Šťavnaté plody hrající všemi barvami z pomyslného trůnu dokáže sesadit jen málokterá zelenina. Třeba takové papriky jsou poněkud upozaděné. A to je veliká škoda. Jak rajčata, tak i papriky jsou doslova vitaminové bomby pro naše těla. A kdy jindy než v průběhu letních měsíců si dopřát skvělou a čerstvou zeleninu?

Dalo by se jednoduše říct, že Češi čím dál více zařazují do svých jídelníčků i čerstvou zeleninu. Podle Českého statistického úřadu dosahovala jejich průměrná spotřeba v roce 1993 přibližně 7 kg, v roce 2019 ovšem již 12 kg na osobu. Co se týče paprik, tak v roce 1993 jsme snědli zhruba 2 kg na osobu za rok. V roce 2019 to už bylo přibližně 5,1 kg. Je tedy zřejmé, že obliba zeleniny je na vzestupu. A je to samozřejmě dobře. Rajčata i papriky jsou pro náš organismus jednoznačně velmi prospěšné.

Rajčata

Tento druh zeleniny se u nás pěstuje jako jednoletá rostlina. Pochází ze střední a jižní části Ameriky. Konkrétně z oblasti Peru, odkud se rostlina rozšířila do Mexika. V roce 1521 se krátce po objevení Ameriky, díky mořeplavci Hernánu Cortésovi, dostala rajčata na evropskou půdu, a jakmile rajčata pronikla na italskou půdu – asi nemusíme zdůrazňovat, co znamenají rajčata pro Italy.

Rajčata jsou pro náš organismus velmi prospěšná. Nejdůležitější je jejich červené barvivo zvané lykopen, které působí jako antioxidant. Z vitaminů jsou zde nejvíce zastoupeny vitaminy B, C, E a K a z minerálních látek pak draslík, fosfor, hořčík a vápník. Vysoký je také obsah vlákniny a kyseliny listové. Rajčata jsou velmi vhodná i během různých diet – mají totiž minimální energetickou hodnotu a neobsahují skoro žádné cukry.

Během nákupu rajčat v obchodě, případně na farmářském trhu, si dávejte pozor, jaká rajčata vybíráte. „Kvalitní rajče vypadá na první pohled svěže a má krásnou barvu v pestré škále od žluté přes oranžovou, růžovou, nejběžnější červenou až po žíhané i černé plody. Hlavní ukazatel je, jestli rajče voní. Jestli necítíte typickou vůni, byl plod sklizen nezralý a už nikdy nedosáhne kvalit plodu dozrálého na keři. Rajče by nemělo být zvadlé, nahnilé či jinak poškozené. Mnohá dovozová nečerstvá rajčata mají za sebou tisíce kilometrů v uzavřených kamionech, kde během cesty dozrávají, což se projeví nejen na chuti, ale i na zdravotních benefitech. Proto by se měl zákazník zajímat zejména o původ,“ doplňuje Petr Hanka, předseda Zelinářské unie Čech a Moravy.

Papriky

Zelená, červená, špičatá, sladká, pálivá, pálivá. A takto můžeme pokračovat i nadále. Druhů paprik existuje skutečně mnoho a každý si samozřejmě najde tu svoji oblíbenou. Tato lahodná zelenina pochází z Ameriky a stejně jako rajčata patří do čeledi lilkovitých.

Paprika obsahuje mnoho vitaminů a blahodárných látek. Papriky se mohou pochlubit vysokým obsahem vitaminu C, ale také vitaminy D, E a celé řady zástupců skupiny B. Za zmínku stojí i důležitý karoten, draslík a měď. Papriky můžeme opět pěstovat v květináči nebo v záhonku na vlastní zahrádce. Po sklizni máme tak nejen radost z vlastní vypěstované zeleniny, ale zároveň naprostou jistotu, jak byla paprika vypěstována. Pokud ovšem tuto možnost nemáme, budeme muset vyrazit do nejbližšího obchodu.

Při nákupu je opět důležité držet se několika jednoduchých kroků. Papriky, stejně jako rajčata, je dobré nekupovat v uzavřených obalech bez uvedení původu zeleniny. Paprika by měla být pevná, nikterak seschlá a scvrklá. „Stejně jako je tomu u rajčat tak i při nákupu paprik je důležité věnovat zvýšenou pozornost výběru jednotlivých paprik. Papriky by měly vypadat svěže a mít jasnou barvu. Také papriky by měly vonět a doporučuje se tedy nesoustředit se jen na vizuální dojem, ale také na čich,“ doplňuje Petr Hanka.

Tip! Během nákupu čerstvé zeleniny doporučujeme několik jednoduchých kroků. S výběrem kvalitní zeleniny nám mohou pomoci loga kvality Klasa, Regionální potravina nebo BIO. Důležitá je také vzdálenost, odkud je zelenina dovážená. Svým nákupem můžeme podpořit místní zemědělce.


Zdroj: Akademie kvality

Tyto stránky provozuje Ministerstvo zemědělství © 2021