Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 12
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)
Navštivte také: Knowledge Junction EFSA
Knowledge Junction EFSA
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách

Přidat článek Trpíme v zimě nedostatkem vitaminu D? do kategorie

Informace pro spotřebitele > Informace pro spotřebitele
Výživová doporučení > Výživová doporučení> Výživa - Archiv> Výživa - Archiv

Trpíme v zimě nedostatkem vitaminu D?

Vydáno: 17.3.2009
Tisk článku
Autor: Mgr. Jana Kubcová Beránková
Odborníci upozorňují na souvislost nedostatku vitaminu D se srdečními chorobami, mozkovou mrtvicí, vysokým krevním tlakem, osteoporózou, Crohnovou chorobou aj.

Nedostatek slunce v zimě omezuje tvorbu vitaminu D, který je pro tělo nezbytný. A to zdaleka nejen kvůli zdravým kostem.
Podle studie uveřejněné v únorovém čísle časopisu Health trpí nedostatkem takzvaného slunečního vitaminu víc než polovina populace. Vitamin D je přitom nepostradatelný při tvorbě kostí a zubů, protože podporuje vstřebávání vápníku a fosforu. Pokud vám tento vitamin chybí, tělo si ho začne odebírat z kostí, odkud putuje do krve, aby se pokrylo chybějící množství potřebné pro fungování srdce a nervů.
Odborníci tak upozorňují na souvislost se srdečními chorobami, mozkovou mrtvicí, vysokým krevním tlakem, diabetem a samozřejmě osteoporózou. Tento vitamin také hraje důležitou roli v prevenci proti rakovině, především rakovině tlustého střeva, plic a prostaty. Nízká hladina vitaminu D může způsobovat i zánětlivá onemocnění střev (Crohnova choroba), ale pravděpodobně také přispívá k vyššímu výskytu chřipek a nastydnutí v zimních měsících. U dětí pak hrozí riziko křivice.
"Správný přísun vitaminu D je skutečně důležitý zvláště u dětí, jinak jim hrozí riziko měkkých a lámavých kostí. Je ale nezbytný i jako prevence rozvoje osteoporózy v dospělosti a zároveň pomáhá zvyšovat obranyschopnost organismu," říká nutriční terapeutka Jitka Rusková z Poradenského centra Výživa dětí.
Ačkoli sluneční záření může být kvůli riziku onemocnění rakovinou kůže nebezpečné, rozumné vystavení se slunci je z hlediska tvorby vitaminu D zcela na místě.
"Vitamin D se vytváří kontaktem slunečního záření s pokožkou.
V souvislosti s potřebou slunce se v poslední době často mluví o používání slunečních krémů. Ty jsou kvůli ochraně kůže masivně doporučovány, ale řada studií poukazuje na fakt, že protože blokují pronikání ultrafialového záření do kůže a tím tvorbu vitaminu D, neměli by je lidé na krátkou dobu na slunci vůbec používat. Záleží přitom samozřejmě na denní době, ozonové vrstvě, ročním období a pigmentaci člověka.
V měsících skoupých na slunce často nezbývá než dohnat hladinu vitaminu D stravou. Doporučená denní dávka pro dospělého člověka by  měla obsahovat například 50 gramů makrely nebo sleďů, 100 gramů lososa nebo jedno vejce. Mezi další potraviny bohaté na vitamin D patří mléčné výrobky, cereálie nebo pomerančový džus.
Celý článek serveru iDNES „Proč vám škodí nedostatek slunce“.

Zdroj: iDNES

Tyto stránky provozuje Ministerstvo zemědělství © 2021