Bezpečnost potravin

Spotřeba biopotravin v ČR vzrostla v roce 2008 o 40 %, dosáhla 1,8 mld. korun

Vydáno: 26. 3. 2009
Autor:

Nejnovější údaje, zveřejněné na Bio Summitu, který se konal 25. března v Praze.

Češi utratili v loňském roce za biopotraviny 1,8 miliardy korun, tedy o celých 510 milionů korun více než předloni. Za poslední dva roky tak spotřeba vzrostla o více než 1 miliardu korun. Trh s biopotravinami je v ČR setrvale rostoucí, od roku 2005 se obrat zvýšil o více než 250 %. Průměrná spotřeba na osobu tedy vloni činila 176 korun a podíl biopotravin na celkové spotřebě potravin a nápojů vzrostl o více než třetinu na 0,75 procent.
 
 
Podíl biopotravin z dovozu na celkové spotřebě vloni zastavil v minulosti stoupající tendenci a klesl o 5 procent na 57 procent. Podíl v České republice vyrobených biopotravin tak dosáhl podílu 43 procent, je třeba si nicméně uvědomit, že řada v České republice „vyráběných“ biopotravin obsahuje dovážené suroviny nebo se v tuzemsku pouze přebaluje. Podíl čistě českých biopotravin tak stále zůstává výrazně pod polovičním podílem.
 
 
„Počet domácích výrobců biopotravin ale razantně roste a s tím i objem české bioprodukce. Zejména v kategoriích hovězího masa, pečiva, mléka a koření je vysoký podíl domácích biopotravin“, komentuje výsledky šetření Tom Václavík z agentury Green marketing.
 
 
Největší kategorií biopotravin zůstávají „Zpracované biopotraviny“, i když její podíl nepatrně klesl na 46 procent. Stabilní nárůst zaznamenává kategorie „Mléko a mléčné výrobky“, její podíl vloni dosáhl 22 procent, a kategorie „Ovoce, zelenina“, její podíl vloni činil 6 %. Absolutně největší subkategorií v objemu spotřeby biopotravin jsou kojenecké a dětské výživy – ukazuje se, že maminky při nákupech pro své děti šahají po nejvyšší kvalitě.
 
 
Nejčastějším místem nákupu biopotravin pro Čechy zůstávají hypermarkety a supermarkety. Jejích podíl na celkových obratech dlouhodobě roste, v roce 2008 dosáhl podílu 72 procent, o téměř 5 procent více než předloni. Tento trend bude pravděpodobně nadále pokračovat s tím, jak maloobchodní řetězce zavádějí vlastní bioznačky a dávají biopotravinám stále větší prostor. Nadále klesá podíl prodejen zdravé výživy a bioprodejen, jejich podíl klesl z 22,5 procenta v roce 2007 na 19 procent vloni.
 
Další informace poskytne Tom Václavík, 541 263 456, tom@greenmarketing.cz
 
 
Zdroj: Tisková konference 25. 3. 09