Bezpečnost potravin

Pozor na dětská menu ve fast foodech

Vydáno: 30. 10. 2009
Autor: bodokova1

Výsledky testů, které byly uveřejněny v říjnovém čísle časopis TEST.

Počet obézních dětí neustále stoupá. Lví podíl na tom mají i prodejny řetězců rychlého občerstvení. Lákavým marketingem zaměřeným na děti a dárky pro ně je podporován prodej jídel s vysokým obsahem tuku, cukru a soli. Dospělá menu, jsou-li konzumována teenagery, jsou zdravá ještě méně. Celosvětový test se zaměřil na prodejny McDonald’s, KFC a Burger King.
 
Podle odhadů Světové zdravotnické organizace bylo na celém světě v roce 2005 1,6 miliardy lidí s nadváhou, do roku 2015 toto číslo vzroste na 2,3 miliardy. Nadváha a obezita jsou spojené s vyšším výskytem kardiovaskulárních chorob, cukrovky 2. typu a mohou být faktory přispívajícími k rakovině. Děti, které trpí nadváhou, jsou v dospělosti k těmto nemocem náchylnější. Navíc si přenášejí dětské stravovací návyky do dospělosti.
 
Test se zaměřil na dětská menu z řetězců McDonald’s, KFC a Burger King. Cílem bylo porovnat nutriční hodnoty a způsoby propagace jednotlivých dětských menu. Zatímco Burger King nenabízí žádnou variantu dětského menu, KFC i McDonald’s nabízí velmi kalorická menu pro děti. "Kalorická hodnota dětského menu z McDonald’s představuje přes 36 % doporučené denní dávky energie," uvádí Václav Beneš, redaktor časopisu TEST. "Obsah soli v dětském menu ale dosahuje poloviny doporučené denní dávky pro chlapce ve věku 7 až 10 let," doplňuje Beneš. Dětská menu tak nejsou žádnou lehkou svačinkou, ale vydají za velký oběd, a to ještě kaloricky nevyvážený.
 
Starší děti, které konzumují dospělá menu, jsou obezitou ohroženy ještě výrazněji. Big Mac menu představuje 43 procent doporučené denní dávky energie pro chlapce ve věku 15 až 18 let.
 
Největším problémem dětských menu byl vysoký obsah zejména nasycených tuků a velmi vysoký obsah soli. McDonald’s jako jediný z řetězců nabízí i zdravou variantu dětského menu, která má poloviční energetický obsah. Součástí všech dětských menu jsou sladké nápoje včetně (cola a pepsi) i přesto, že se výrobci těchto sladkých nápojů zavázali nenabízet je dětem mladším 12 let.
 
 
Zdroj: Econnect