Nesnášenlivost sladidla tagatóza
Úřad pro kontrolu potravin v Austrálii a na Novém Zélandu (FSANZ) varuje spotřebitele s intolerancí fruktózy před konzumací nízkoenergetického sladidla tagatóza.
Tagatóza byla uvedena na trh v Austrálii a na Novém Zélandu v květnu 2004. Její distribuci v těchto zemích zajišťuje prostřednictvím firmy Nutrinova firma Arla Food Ingredients.
V červenci 2004 uveřejnil FSANZ varování: “Tagatóza je bezpečná pro obecnou populaci, ale vzhledem k tomu, že se metabolizuje stejnou cestou jako fruktóza, nepovažuje FSANZ potraviny obsahující tagatózu za vhodné pro osoby, u kterých se projevuje nesnášenlivost fruktózy”.
Fruktóza je přirozeně se vyskytující ovocný cukr. Asi 20 tisíc osob v Evropě vykazuje nesnášenlivost fruktózy, neboť jim chybí enzymy, které tráví fruktózu používanou jako sladidlo v potravinách a nápojích. Tyto osoby rovněž nejsou schopny tolerovat sacharózu (stolní sladidlo), která se štěpí ve střevech na glukózu a fruktózu.
Podle tiskového mluvčího firmy Arla Food Ingredients jde dosud o první varování kontrolních orgánů před konzumací tagatózy u osob s intolerancí fruktózy. Firma však toto varování nepovažuje za zcela překvapující, neboť sama upozorňovala na možné problémy u spotřebitelů s intolerancí fruktózy, a to již při žádosti o povolení uvést tagatózu na trh.
“Jedním z důvodů, proč ostatní autority nevydaly varování, může být to, že se v potravinách a nápojích používá tagatóza ve spojení s ostatními cukry. A tak osoby, které nesnášejí fruktózu, vědí, že musí tyto cukry vyloučit”, uvádí mluvčí.
Tagatóza se vyskytuje přirozeně v nízkých koncentracích v gumě stále zeleného stormu Sterculia setigera, dále v tepelně ošetřeném kravském mléku a v dalších mléčných výrobcích.
Sladilo se prodává pod obchodním názvem Gaio tagatóza a používá se při výrobě snídaňových cereálií, sycených i nesycených nealkoholických nápojů (dietních), mražených krémů a dezertů s nízkým obsahem tuku a bez tuku, zdravých tyčinek, měkkých bonbonů, žvýkaček a potravin pro speciální účely (náhražek pokrmů).
Vzhledem k negativnímu postoji kontrolních orgánů v Austrálii a na Novém Zélandu se chce Arla zaměřit na jiné rozvíjející se trhy, především v USA.
Tagatóza – potravinářská přísada příznivá pro zuby, se dostala na trh v Autrálii a na Novém Zélandu poprvé prostřednictvím nové řady čokoládových výrobků.
Čokoládu s obsahem tagatózy pod názvem Miada ChocoLite uvedla na trh Miada Sports Nutrition. Uvedená firma plánovala další použití tagatózy v nové řadě sycených energetických a dietních nápojů a v bílkovinných tyčinkách, které měly být uvedeny na trh pod obchodním názvem “Whoop Ass”.
V USA si tagatóza buduje pozici na trhu. Lze ji vidět např. na obalu nové řady ovocných šťáv, jejichž prodej zajišťuje supermarketový obr WalMart.
Více informací o tagatóze na stránkách agronavigator.cz