Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 12
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)
Navštivte také: Knowledge Junction EFSA
Knowledge Junction EFSA
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách

Přidat článek Nepouštějte se do nesprávných diet do kategorie

Informace pro spotřebitele > Informace pro spotřebitele
Výživová doporučení > Výživová doporučení> Výživa - Archiv> Výživa - Archiv

Nepouštějte se do nesprávných diet

Vydáno: 23.4.2009
Tisk článku
Autor: Mgr. Jana Kubcová Beránková
Internistka MUDr. Cajthamlová  varuje před nesprávnými dietami a radí jak zdravě a pomalu zhubnout.

Pokud chcete zhubnout, začněte úvahou, kdy nadváha vznikla, a případně navštivte lékaře, abyste zjistili svůj aktuální zdravotní stav. Pak si zkuste zapisovat vše, co během dne sníte, jídlo si važte a prohlédněte si svůj seznam.
Ideální by bylo, kdybyste požádali o radu odborníka. Ten vám pro začátek poradí, jaký cíl hubnutí je pro vás ten pravý. U někoho to bude pár centimetrů v pase, pro jiné to jsou kilogramy tuku navíc. Nejhorší variantou je začít s hladovkou nebo "půlporcemi" běžné stravy bez úpravy pohybu.

O tom, kdo bude při hubnutí úspěšnější, rozhodují takové věci jako věk, pohlaví, výška nebo hmotnost. Muži hubnou jednoznačně lépe než ženy, pokud tedy používají svou svalovou hmotu a dostatečně vyváženě jedí. Muži mají totiž více svalů než ženy, takže při stejném sportu zapojují větší objem těchto svalů.
Důležitý je i typ obezity. Pokud se podíváme především na ženské typy postavy, lépe hubne tzv. "gynoidní hruštička", tedy žena s rozložením tuku na hýždích, stehnech a bocích než "androidní jablko", žena s rozložením tuku na břiše.
Věk dělá také své. Starší lidé hubnou pomaleji nežli mladší, a to zejména vlivem hormonálních funkcí, stavu pohybového a kardiovaskulárního systému. Starším lidem se také obtížněji hubne kvůli tomu, že jejich tělo většinou zažilo řadu předchozích nesprávných diet, které se na jejich organismu mohly podepsat.
Dobré předpoklady zhubnout mají diabetici. Tedy pokud začnou správně dodržovat diabetickou dietu a nebudou hladovět. Diabetici, ale i ostatní nemocní by se měli o jakékoliv dietě vždy poradit s lékařem či odborníkem. Jde především o to nastolit vhodné tempo hubnutí.
Nehubněte nikdy rychle. Práce kvapná, málo platná.

Jedním z dobrých pomocníků je pohyb. Doporučují se především aerobní sporty prováděné na vytrvalostní tepové frekvenci – zkráceně řečeno, při pouhé nadváze je to běh, jízda na kolečkových bruslích, plavání, veslování, tanec. Také Nordic walking nebo prostá ostrá chůze či jízda na kole jsou zejména pro už obézní lidi velmi vhodné sporty. Nejlepší je kombinovat od každého sportu něco.

Začít se musí už v obchodě výběrem těch správných potravin.  Pro každého člověka jsou vhodné i nevhodné jiné potraviny. Strava pacienta s cukrovkou, pacienta s Crohnovou chorobou nebo zdravého člověka se od sebe výrazně liší.
Obecně lze jen radit, abyste se vyhnuli potravinám, které obsahují mnoho soli (více než 1,5 % na 100 gramů), mnoho glukózového sirupu či jednoduchých cukrů. Nevhodné jsou také aromatizované potraviny, suroviny s vysokým obsahem barviva nebo chemicky silně ošetřené. Vyhýbejte se také alkoholu a ztuženým rostlinným tukům, které jsou obsažené například ve zmrzlině, sušenkách, zákuscích a jídlech z vývařoven.
Ideální je takzvaný středomořský typ stravování: ryby, ovoce, zelenina, olivový olej, bylinky, kvalitní chléb. Počítat si pouze kilojouly je pustý alibismus, vejde se do nich kdejaký pamlsek a nevejde se losos či oříšky. Sledujte složení své potravy i surovin a kuchyňskou úpravu. A jezte pravidelně dostatečná množství vyvážené stravy. Při nákupu sledujte čerstvost ovoce a zeleniny, neporušenost obalu a záruční dobu potravin.

Pozor na jídelníčky z časopisů. Neberou v potaz pohlaví, věk, výšku, váhu, zdravotní stav a aktuální stav poměru svalové hmoty a tuku čtenářů. Nehledě na to, že není zohledněna pohybová aktivita čtenářů ani jejich dosavadní stravovací zvyklosti.
Mnoho pokusů zhubnout skončí neúspěšně. Nejčastější příčinou je, že se lidé snaží řešit nedostatek pohybu a nepravidelnosti v režimu jídla a spánku hladovkou. Je to vytloukání klínu klínem a vrší se tak jedna chyba na druhou. Pustí-li se do takové diety někdo nemocný, a obezita je chronická nemoc, je to vyslovený hazard se zdravím.
Jestliže také uvažujete o hubnutí pomocí hubnoucích prostředků, vyhněte se určitě těm, které se prodávají po internetu nebo po domácnostech v programech multi level marketingu. Jsou předražené, neúčinné nebo individuálně nevhodné.
(Článek informačního serveru iDNES: „Jak zhubnout do plavek podle doktorky Cajthamlové“.)

Výživová doporučení

Zdroj: iDNES.cz

Tyto stránky provozuje Ministerstvo zemědělství © 2021