Možnosti vývoje v oblasti bezlepkových výrobků z pohledu odborníků
Vydáno: 15. 8. 2007
Autor: pospisilova
Celosvětový trh bezlepkovými výrobky se rychle rozvíjí a poskytuje velké příležitosti pro průmysl, ovšem stále je nutno se intenzivně zabývat chutí a texturou bezlepkových potravin.
Na výročním zasedání IFT (Institute of Food Technology), které proběhlo současně s výstavou IFT Food Expo v Chicagu ve dnech 28.července–1. srpna 2007 bylo odborníky konstatováno, že celosvětový trh bezlepkovými výrobky se rychle rozvíjí a poskytuje tak velké příležitosti pro průmysl. Stále je ale nutno se intenzivně zabývat chutí a texturou bezlepkových potravin. Výzkumníci společnosti Cargill potvrdili značné možnosti uplatnění bezlepkových výrobků na trhu, upozornili na stále stoupající počet pacientů trpících celiakií, ale současně i na pozitivní odezvu společnosti na tuto situaci, doloženou více než 100% nárůstem bezlepkových výrobků v posledních sedmi letech. Podle společnosti Mintel, zabývající se výzkumem trhu, se od roku 2000 zvýšil celkový prodej výrobků „free-from“ (potraviny neobsahující laktózu, lepek, pšenici a jiné ingredience vyvolávající alergie nebo intolerance) o více než 300 %. Rostoucí poptávka otevírá nový lukrativní sektor, který přitahuje řadu výrobců potravin. V roce 2005 představoval trh „free-from“ potravin více než 90 mil. EUR (123 mil. USD) a podle expertů Mintelu z rostoucího zájmu o zdravé stravování profituje zejména sektor bezlepkových a bezpšeničných potravin. Prodej výrobků jako jsou nepšeničné chleby a pečivo vzrostl za poslední tři roky téměř o 120 % a dosáhl 48 mil. EUR (65 mil. USD). Nicméně, zatímco obchod s „free-from“ výrobky zažívá podle odborníků IFT boom, mají výzkumníci před sebou stále k dořešení největší problém – připravit výrobky, které jsou nejenom zdravé, ale i chutné. Náhrada pšenice v pekařských výrobcích jako je chléb a sušenky představuje značný technický problém, protože lepek významně ovlivňuje texturu a chuť finálního výrobku. Podle odhadu amerického ministerstva zemědělství (USDA) by trh bezlepkových výrobků měl do roku 2010 dosáhnout 1,25 mld. EUR (1,7 mld. USD). Ještě nedávno byla celiakie považována v USA za poměrně vzácné onemocnění, což se ale v poslední době dramaticky změnilo, protože v roce 2003 bylo zjištěno, že touto chorobu již trpí jeden ze 133 obyvatel USA. Příčinou celiakie je intolerance lepku, proteinu přítomného v pšenici, žitu a ječmeni a v současné době je touto chorobou postižen v Evropě v průměru jeden ze 300 obyvatel. V Německu je toto číslo ještě vyšší – jeden ze dvou set, zatímco ve Velké Británii to je dokonce jeden ze sta. Americký kongres pověřil Úřad pro kontrolu potravina léčiv FDA vytvořením definice bezlepkových výrobků, a to do roku 2008. Dosud totiž žádný standard neexistuje, a výrobky mohou být označovány jako bezlepkové jestliže neobsahují žádný lepek, jestliže množství lepku je limitováno nebo jestliže nikdy lepek neobsahovaly. Dosud bylo k návrhu FDA definice podáno více než 700 komentářů.