Bezpečnost potravin

Mléčné nápoje s čajem

Vydáno: 8. 5. 2009
Autor: berankova1

Na  trhu s mléčnými nápoji jsou stále oblíbenější inovace s přídavkem extraktu z různých druhů čajů.

Konzumenty po celém světě spojuje obliba jednoho nápoje – čaje.  V USA 76 % Američanů konzumuje porcovaný čaj a 44 % pije hotový RTD (ready-to-drink) čaj. Celosvětově významná pozice čaje ho posouvá i k mléčné kategorii. Čaj se objevuje ve všech druzích mléčných nápojů, od jogurtových až k syrovátkovým. Čaj v mléčných nápojích je znám po celém světě. Ačkoliv ještě tato inovace významně nepronikla na americký mléčný trh, hlavní potravinářská odvětví již naznačují, že dochází ke změnám. V lednu 2009 Starbucks (Starbucks Coffee Company) vyprodukovala řadu čajů s mlékem v černé variantě, s vanilkovým Roibosem (červená varianta) a London Fog (Earl Grey) variantu.
Maloobchodní americké společnosti si mohou vzít inspiraci z jihovýchodní Asie, kde se čaj s mlékem vyskytuje opravdu všude. Typický je čaj v plechovce nebo RTD čaj v kavárně, nejčastěji černý nebo zelený čaj s mlékem. V Japonsku, které je nápoji takřka posedlé, mnoho výroben obnovilo tradiční mléčné čaje se specifickými, vhodnými přísadami. Např. v prosinci firma Coca-cola vyrobila limitovanou řadu „luxusního desertního čaje s mlékem“ s Asámským čajem, mlékem a jahodovou příchutí.
Čaje s mlékem se nevyrábějí pouze v jihovýchodní Asii. Více těchto výrobků je uvedeno na evropský mléčný trh. Ve Španělsku nedávno zavedli novou mléčnou řadu ochucenou různými čaji. Nyní jsou dostupné varianty s bílým, zeleným a Roibos čajem. V Itálii je základem pro ledový čaj syrovátka (ne mléko). Tento čaj je prodáván pod značkou Latella a kombinuje sladkou syrovátku s extraktem černého čaje a broskvovou příchutí.
Čaj i mléčná složka dodávají konzumentům dohromady více živin a obě složky jsou zdraví prospěšné. Společně také zvyšují účinek správné kontroly tělesné hmotnosti. EGCG, významný katechin, objevený v zeleném čaji, se stal hlavní přísadou, která pomáhá kontrolovat tělesnou váhu v perlivých výrobcích vyprodukovaných firmami Coca-cola a Nestle.
Nyní je zelený čaj, bohatý na antioxidanty, přidáván do mléčných nápojů, aby podporoval prospěšné snižování tělesné hmotnosti. V září 2008 ve Francii Cedila-Candia vyprodukovala nové Weight Control Milk (mléko kontrolující hmotnost), obsahující extrakt zeleného čaje. Rakousko, které již vyprodukovalo řadu jogurtových sycených nápojů, rozšířilo v roce 2008 mléčné výrobky o Fasten Tea Drink, navržený ke stimulaci metabolismu a kontrole tělesné hmotnosti. Obsahuje také extrakt zeleného čaje.
Čaj jako zdraví prospěšný a oblíbený produkt, umožňuje inovovat mléčné nápoje jedinečným způsobem.

Dairy Foods, 2009, č.2, s.36

Objednávka kopie článku