Bezpečnost potravin

Ministr vyzval řetězce k podpoře českých výrobců. Ty jim už nyní vycházejí vstříc

Vydáno: 24. 11. 2022
Autor: SOCR

Tisková zpráva Svazu obchodu a cestovního ruchu.

I přesto, že řada obchodních řetězců působících v Česku dlouhodobě podporuje české výrobce, ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) letos v létě zaslal jejich generálním ředitelům dopis, v němž vyzýval k tomu, aby do své nabídky zařadily vyšší množství potravin z domácí produkce.

Dopis s odstupem času vyvolal podle mluvčího ministerstva zemědělství Vojtěcha Bílého diskusi, díky níž řetězce i spotřebitelé dodávání českých potravin do obchodů více vnímají.

„Je potřeba i v zákazníkovi vyvolat potřebu nakupovat české potraviny. Pak totiž budou obchodní řetězce nuceny takové zboží poptávat u svých dodavatelů,“ řekl mluvčí. Obchodní řetězce podle něj na Nekulův dopis reagovaly vesměs pozitivně. V podstatě deklarovaly, že mají o české potraviny dlouhodobý zájem, snaží se zkracovat dodavatelské řetězce a podporují udržitelnost.

Vazby na stovky dodavatelů

Mnoho českých obchodních řetězců se snaží podporovat české dodavatele potravin. U společnosti Albert tuzemské výrobky například tvoří více než devadesát procent jejího obratu. Řetězec si udržuje pevné vazby na stovky dodavatelů.

„V rámci našich privátních značek máme české výrobky od českých dodavatelů vyrobené z českých surovin pod značkou Česká chuť. Přináší celou řadu produktů, jako jsou máslo, sýry, bio mléko z českých pastvin či kvalitní uzeniny z přeštického vepřového masa,“ řekl Deníku ředitel externí komunikace a Public Affairs v Albertu Jiří Mareček.

Maso jen z našich stájí a pastvin

Nejvyšší podíl českých potravin na tuzemském trhu nabízí Penny Market. Vyplývá to ze slov mluvčího společnosti Tomáše Kubíka, podle kterého je většina potravin v nabídce řetězce českého původu. „Maso, které si u nás zakoupíte pod privátní značkou Dobré maso, pochází výhradně od českých chovatelů, také pečivo je u nás prakticky výhradně od domácích dodavatelů. Spolupracujeme s více než 50 lokálními pekaři, ovoce a zelenina je v sezoně od místních farmářů,“ upřesnil Kubík.

Penny Market se také snaží podporovat dodavatele pouze na regionální úrovni. Šanci tím dostávají menší firmy, které svojí produkcí nejsou schopny obsáhnout celou síť řetězce. „Nabídneme je tak pouze v určitém regionu, kde je navíc zákazníci znají a mají jejich produkty rádi. Dlouhodobě podporujeme například označení Vyrobeno podle České cechovní normy,“ řekl mluvčí.

Řada ocenění

Ve společnosti Kaufland zase v současnosti činí podíl potravin, které nakupuje od českých subjektů, více než 72 procent. V roce 2019 uvedla na trh regionální značku K-Jarmark – kvalita od tuzemských výrobců. „Portfolio K-Jarmark produktů od českých uzenářů, pekařů, výrobců mléčných produktů a sýrů a lahůdkářů jsme v loňském roce rozšířili i o potraviny od českých farmářů a zemědělců,“ uvedla Renata Maierl, mluvčí společnosti Kaufland.

Značka K-Jarmark získala také řadu ocenění jako Česká chuťovka, Dětská chuťovka či Volba spotřebitelů. Kaufland pak klade důraz na spolupráci s výrobci potravin se sídlem v České republice, pokračuje v oceňované spolupráci s českými ovocnáři a zelináři, zaměřuje se na regionální a lokální potraviny z nejbližšího okolí jeho obchodních provozoven, spolupracuje s lokálními pivovary a nakupuje z tuzemska suroviny pro svoji produkci masa a masných výrobků.

Podpora našich výrobců i v cizině

Společnost Lidl se zase snaží podporovat domácí výrobce i v zahraničí. Podle mluvčího řetězce Tomáše Mylera je tam o české výrobky stále větší zájem. „Svědčí o tom výsledky vývozu prostřednictvím naší společnosti v roce 2021. Loňský rok se stal z hlediska finančního objemu rekordním a celková částka přesáhla hodnotu 11,2 miliardy korun. Společně s Lidlem své výrobky vyvezlo 190 tuzemských dodavatelů celkem do 29 zemí Evropy a USA,“ upřesnil mluvčí.

Jednodušší vstup na zahraniční trh oceňují podle něj i sami dodavatelé. Nemusí totiž v dané zemi hledat partnery pro prodej nebo investovat do reklamy. Odpadají také starosti s logistikou. Zboží stačí pouze dodat do centrálního skladu, o jeho další dopravu se už stará Lidl.

„Pomyslnou první příčku mezi největšími vývozci obsadila společnost Drylock Technologies, s.r.o., která vyrábí hygienické prostředky. Mezi TOP 10 exportujících výrobců se zařadily také Delimax, MOWI Czechia, Mlékárna Pragolaktos, ale i Maso Uzeniny Polička, Bonavita nebo Lactalis CZ,“ uvedl Myler.

Chutnají v Rumunsku nebo Británii

Například společnost Delimax aktuálně prostřednictvím Lidlu vyváží své produkty do 11 zemí, nově zásobuje také 3 tisíce prodejen v Německu. Známou středomořskou pochoutku hummus dodává přímo do Španělska.

České výrobky jsou podle Mylera nejoblíbenější na Slovensku, přízeň zákazníků si ale vydobyly také v Rumunsku a Polsku. Populární jsou i ve Velké Británii, Maďarsku či Německu.

Potravinami od českých dodavatelů se zásobuje také řetězec Globus. „Je dobré poznamenat i to, že Globus je sám výrobcem potravin. Například v masné a uzenářské výrobě patnácti řeznictví Globus nabízíme a zpracováváme hovězí a vepřové maso od českých chovatelů a zpracovatelů, které nese známku Česká potravina. Nabízíme též české králičí a kuřecí maso,“ přiblížila Martina Vladyková ze společnosti Globus.

Zdroj: SOCR