Bezpečnost potravin

Japonské firmy vyvíjejí jedlé obaly

Vydáno: 6. 5. 2021
Autor: Ministerstvo zemědělství

Impulzem pro vývoj obalů bylo zpřísnění předpisů týkající se jednorázových plastových obalů.


Foto: Shutterstock

Japonské společnosti vyvíjejí jedlé obaly na potraviny a nápoje, aby snížily množství plastového odpadu, plnily stále přísnější požadavky vyplývajících z vládních předpisů a zároveň přitahovaly spotřebitele zajímající se o ochranu životního prostředí.

Asahi Group Holdings, japonský výrobce nápojů, vyvinul společně s výrobcem cukrovinek Marušige Seika šálek, který připomíná zmrzlinový kornout. Vyroben je z bramborového škrobu a pečen při vysoké teplotě, aby ztvrdl. Šálek dostal svůj název „mogu – cup“ podle japonského slova mogu, znamenající žvýkání. Po nalití tekutiny do pohárku zůstane pevný přibližně hodinu. Využít se dá i při servírování pokrmů jako jsou polévky nebo japonské kari. Pohárek se dodává ve čtyřech příchutích: krevetovo-rýžový krekr, čokoláda, oříšky a bez příchutě. Prodejní cena deseti šálků o objemu 100 ml vychází v přepočtu přibližně na 240 Kč. Asahi prodává pohárky restauracím i přímo spotřebitelům pro použití doma.

Impulzem pro vývoj nových jedlých obalů bylo zpřísnění předpisů týkající se jednorázových plastových obalů v Evropě a v Asii. Zájem o nové obaly vzrostl také poté, co v Japonsku oblíbený kavárenský řetězec Starbucks v roce 2018 oznámil, že ruší plastová brčka.

Společnost Marušige Seia, která vyrábí kornouty na zmrzlinu a křupavé oplatky, také vynalezla své vlastní jedlé produkty, jako jsou hůlky vyrobené z byliny sítiny rozkladité. Jedná se o sytě zelenou rostlinu rostoucí v mokřadech a hojně používanou při výrobě tradičních japonských podlahových rohoží tatami.

Také malé provozovny se snaží přilákat zákazníky svými ekologickými obaly. V Ósace se již několik let prodává v síti kaváren RJ – espresso káva v šálku vyrobeném ze sušenek, který vzbudil velký ohlas na sociálních sítích v Japonsku, Jižní Koreji, Číně a na Tchaj-wanu a jeho obliba stoupá právě kvůli rostoucímu zájmu o životní prostředí. Sušenkové hrnečky využívají i velké korporace v rámci svých kampaní na zvyšování povědomí o životním prostředí. Například německá automobilka Mercedes – Benz vlastní kavárny v Tokiu a Ósace. U příležitosti uvedení svých elektrických vozidel na japonský trh, začala nabízet zákazníkům v rámci testovacích jízd kávu podávanou právě v pohárcích vyrobených ze sušenek.

 

Zpracovala:
Irena Leopoldová
zemědělská diplomatka velvyslanectví ČR v Tokiu

Zdroj: Ministerstvo zemědělství