Bezpečnost potravin

Informace pro spotřebitele: Online tržiště a činnost České obchodní inspekce v této oblasti

Vydáno: 26. 6. 2025
Autor: ČOI

Foto: Shutterstock

Tisková zpráva V posledních letech dochází v oblasti distančních forem prodeje k velkému rozmachu tzv. online tržišť. Nejedná se o klasické e-shopy, ale o platformy, jejichž poskytovatelé umožňují dalším subjektům umísťovat sem své nabídky a prodávat výrobky přímo přes tyto platformy.

Zákon o ochraně spotřebitele online tržiště definuje jako službu, umožňující spotřebiteli uzavírat distančním způsobem smlouvu s prodávajícím nebo jinou osobou za využití softwaru zahrnujícího internetovou stránku, část internetové stránky nebo aplikaci, provozovaného jiným podnikatelem, než je prodávající, nebo jeho jménem.

Poskytovatel online tržiště tak zpravidla nebude prodávajícím, ale pouze zprostředkovatelem.
O tom, kdo je prodávajícím, však musí poskytovatel online tržiště řádně informovat. Je tedy třeba se na tuto informaci zaměřit a zjistit, s kým je kupní smlouva vlastně uzavírána. Často se může jednat o prodávající ze třetích zemí. Z tohoto důvodu může být např. obtížnější realizovat právo na odstoupení od smlouvy (vrátit výrobek). Je důležité též věnovat pozornost tomu, jak je rozdělena odpovědnost mezi poskytovatelem online tržiště a prodávajícími. Tyto informace by měly být na online tržišti též dostatečně jasně a srozumitelně uvedeny.

Koupě výrobků na online tržištích je pro spotřebitele lákává zejména s ohledem na jejich cenu, nelze však opomenout otázku bezpečnosti takto nabízených výrobků, která by měla být jedním z nejdůležitějších kritérií při rozhodování ohledně koupě.

Na dodržování právních předpisů na online tržištích se zaměřuje i Česká obchodní inspekce. Je jedním z orgánů příslušných pro vymáhání dodržování právních předpisů na ochranu zájmů spotřebitelů a je součástí evropské sítě těchto orgánů, tzv. síť CPC. Spolupráce příslušných orgánů probíhá podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/2394. Mezi mechanismy spolupráce patří koordinované postupy, které slouží k řešení případů, kdy jsou protiprávním jednáním dotčeni spotřebitelé v nejméně dvou dalších členských státech.

Těchto koordinovaných akcí se účastní také Česká obchodní inspekce. V průběhu všech koordinovaných akcí je od počátku informována o každém probíhajícím kroku, ve všech fázích akce může uplatnit připomínky, účastní se také jednání s obchodníky a hodnotí jimi navrhované závazky z hlediska jejich dostatečnosti.

Koordinované akce za účasti České obchodní inspekce probíhají i s poskytovateli online tržišť TEMU a SHEIN. Koordinovaná akce zaměřená na TEMU byla zahájena dne 31. 7. 2024 pod vedením příslušných dozorových orgánů z Belgie, Německa a Irska, koordinátorem je Evropská komise.

Jsou v ní řešeny tyto nedostatky: Poskytování falešných slev, vyvíjení nátlaku na spotřebitele, aby učinili nákup na platformě (používání tvrzení o nízkých zásobách), používání nucené „gamifikace“, poskytování zavádějících a klamavých informací (např. o právu spotřebitele na odstoupení od smlouvy), zveřejňování falešných recenzí či skrývání kontaktních údajů.

TEMU byly zaslány společný postoj a žádost o informace, na které TEMU zareagovalo a navrhlo přijetí závazků za účelem ukončení protiprávního jednání. Pokud budou navrhované závazky posouzeny jako dostatečné, dozorové orgány ze sítě CPC je přijmou a následně budou monitorovat včasnost a řádnost jejich provedení.

Tisková zpráva Evropské komise z doby zaslání společného postoje a žádosti o informace poskytovateli tržiště TEMU je v anglickém jazyce k nahlédnutí zde:

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/cs/ip_24_5707.

Co se týče koordinované akce zaměřené na SHEIN, dne 3. 2. 2025 byl poskytovatel tohoto tržiště informován o zahájení společného vyšetřování na úrovni EU/EHP, koordinátorem je Evropská komise. Akci vedou příslušné orgány z Belgie, Francie, Irska a Nizozemska. Dne 26. 5. 2025 bylo SHEIN seznámeno s výsledky vyšetřování.

Byly zjištěny tyto nedostatky: Poskytování falešných slev (resp. slev, které nejsou založeny na nejnižší ceně za posledních třicet dnů před poskytnutím slevy), vyvíjení nátlaku na spotřebitele, aby učinili nákup na platformě (falešná počítadla času), chybějící, nesprávné či zavádějící informace
o právech spotřebitele na odstoupení od smlouvy a potíže s vrácením peněz po odstoupení
od smlouvy, klamavá označení výrobků
(poukazování na to, že výrobek je něčím speciální, ačkoli se jedná o znak vyžadovaný právními předpisy), uvádění zavádějících informací o udržitelnosti výrobků, skrývání kontaktních údajů. Kromě toho síť CPC požádala SHEIN o vyjádření k plnění dalších povinností daných právními předpisy na ochranu práv spotřebitelů, např. pokud jde o pořadí nabídek, spotřebitelské recenze, o rozdělení odpovědnosti mezi tržištěm a konkrétními prodejci.

SHEIN byla poskytnuta lhůta jeden měsíc na vyjádření a navrhnutí opatření k nápravě. Následně může síť CPC zahájit s SHEIN dialog. Pokud SHEIN nepřijme dostatečné nápravné kroky, mohou vnitrostátní orgány přijmout donucovací opatření, včetně uložení pokuty, aby zajistily odstranění zjištěného protiprávního jednání.

Tisková zpráva Evropské komise je v anglickém jazyce k nahlédnutí zde:

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_25_1331.

Probíhající koordinované akce nevylučují národní vyšetřování a řízení. Česká obchodní inspekce se tak činnosti online tržišť věnuje i při své vlastní kontrolní činnosti. TEMU bylo kontrolováno již v loňském roce. Česká obchodní inspekce na základě podání spotřebitelů, institucí a z vlastní iniciativy realizovala od druhé poloviny dubna 2024 několik kontrol TEMU. Kontroly byly zaměřeny na dodržování informačních povinností, zákazu užívání nekalých obchodních praktik i na bezpečnost výrobků a technických požadavků na ně.

Nyní je zahajována kontrolní akce cílená na dodržování právních povinností hned na sedmi online tržištích. Kontroly mají být zaměřeny jednak obecně (plnění informačních povinností, dodržování zákazu užívání nekalých obchodních praktik), jednak na výrobkovou kontrolu (obecná bezpečnost výrobků, technické požadavky na výrobky).

Zdroj: Česká obchodní inspekce