Navštivte také

Předchozí reklama
Následující reklama
Počet záznamů: 12
Navštivte také: MZe ČR – Bezpečnost potravin
MZe ČR – Bezpečnost potravin
Navštivte také: Ministerstvo zdravotnictví ČR
Ministerstvo zdravotnictví ČR
Navštivte také: Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Navštivte také: Státní veterinární správa ČR
Státní veterinární správa ČR
Navštivte také: Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Navštivte také: Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Evropský úřad pro bezpečnost potravin
Navštivte také: Státní zdravotní ústav
Státní zdravotní ústav
Navštivte také: Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Meziresortní komise pro řešení jódového deficitu
Navštivte také: Kancelář WHO v České republice
Kancelář WHO v České republice
Navštivte také: Víš co jíš? (informace o výživě)
Víš co jíš? (informace o výživě)
Navštivte také: Knowledge Junction EFSA
Knowledge Junction EFSA
Navštivte také: Evropská rada pro informace o potravinách
Evropská rada pro informace o potravinách

Přidat článek Dětské cereálie nejsou vhodnou každodenní snídaní do kategorie

Informace pro spotřebitele > Informace pro spotřebitele
Výživová doporučení > Výživová doporučení> Výživa - Archiv> Výživa - Archiv
Výživa - Archiv > Výživa - Archiv> Potravinářství - Archiv

Dětské cereálie nejsou vhodnou každodenní snídaní

Vydáno: 28.11.2008
Tisk článku
Autor: Mgr. Světluše Bodoková
Výsledky průzkumu Občanského sdružení spotřebitelů TEST.
V testu byly zastoupeny nejen výrobky globálních značek, tedy firem Kellog's a Nestlé nebo obchodních řetězců Lidl a Tesco, ale i tuzemské výrobky. Z České republiky to byly cereálie značek Bonavita a Emco. Bohužel ani ty se nijak neliší od své zahraniční konkurence a některé z nich jsou dokonce horší kvůli vyššímu obsahu nasyceného tuku nebo transmastných kyselin, tedy látek, které jsou pro lidský organismus všeobecně považovány za škodlivé.
 
Dětské snídaňové cereálie jsou přitom výrobci propagovány jako součást zdravé výživy. Téměř všechny obsahují prohlášení o množství vitamínů, vlákniny nebo minerálů a téměř všechny se chlubí celozrnným původem svých výrobků. Na tom by nebylo nic špatného, pokud by výrobci zároveň nezamlčovali fakt, že jejich výrobky jsou velice přeslazené. Některé z nich mají navíc zvýšený obsah tuku nebo soli.
 
Nařízení Evropského parlamentu a Rady o výživových a zdravotních tvrzeních při označování potravin stanovuje, jaké množství jednotlivých živin by měly potraviny obsahovat. Při vyhodnocování výsledků bylo přihlíženo k těmto limitům. „Bohužel i výrobky s nejnižším obsahem cukru překračovaly maximální doporučené množství téměř dvojnásobně,“ uvedl Václav Beneš, národní koordinátor testu. „Na základě výsledků, které se potvrdily v 32 zemích světa při zastoupení všech kontinentů, lze říci, že dětské cereálie nejsou kvůli přílišnému obsahu cukru vhodné jako každodenní snídaně pro děti,“ doplnil Beneš.
 
Celosvětový test byl součástí spotřebitelské kampaně, jež má za cíl přimět výrobce a jednotlivé státy k zákazu reklamy na nezdravé potraviny pro děti. Tyto agresivní reklamní kampaně, do nichž velké nadnárodní firmy investují miliardy dolarů, mají nezanedbatelný podíl na celosvětové epidemii dětské obezity. To představuje základ globálního zdravotního problému.
 
Test snídaňových cereálií spolu s radami, jak připravit zdravou snídani, vyšel v časopise TEST č. 11/2008.
 
 
Zajištění nezávislosti a objektivity testů
Vvýrobky se nakupují v obchodech a analýzy probíhají v nezávislých laboratořích a zkušebnách. Na stránkách spotřebitelského časopisu nesmí být publikovány žádné reklamy či inzeráty. Náklady spojené s testováním výrobků hradí spotřebitelská organizace. Finanční prostředky získává prodejem časopisu, z grantů a státní dotace.
 
Občanské sdružení spotřebitelů TEST, založené v roce 1992, je vydavatelem časopisu TEST. Na jeho stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů výrobků, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o právech, které chrání spotřebitele a posilují jejich postavení vůči prodávajícím a další rady. V letech 1994 až 2007 publikovalo sdružení na stránkách časopisu TEST informace o 7302 výrobcích, varovalo před 471 nebezpečnými výrobky (většina byla určena dětem) a upozornilo na 467 nekvalitních a klamavých výrobků. Sdružení je členem mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT).
 
Zdroj: Tisková zpráva Občanského sdružení spotřebitelů TEST, 27. 11. 08
Tyto stránky provozuje Ministerstvo zemědělství © 2021