Bezpečnost potravin

Dětské cereálie nejsou vhodnou každodenní snídaní

Vydáno: 28. 11. 2008
Autor: bodokova1

Výsledky průzkumu Občanského sdružení spotřebitelů TEST.

V testu byly zastoupeny nejen výrobky globálních značek, tedy firem Kellog’s a Nestlé nebo obchodních řetězců Lidl a Tesco, ale i tuzemské výrobky. Z České republiky to byly cereálie značek Bonavita a Emco. Bohužel ani ty se nijak neliší od své zahraniční konkurence a některé z nich jsou dokonce horší kvůli vyššímu obsahu nasyceného tuku nebo transmastných kyselin, tedy látek, které jsou pro lidský organismus všeobecně považovány za škodlivé.
 
Dětské snídaňové cereálie jsou přitom výrobci propagovány jako součást zdravé výživy. Téměř všechny obsahují prohlášení o množství vitamínů, vlákniny nebo minerálů a téměř všechny se chlubí celozrnným původem svých výrobků. Na tom by nebylo nic špatného, pokud by výrobci zároveň nezamlčovali fakt, že jejich výrobky jsou velice přeslazené. Některé z nich mají navíc zvýšený obsah tuku nebo soli.
 
Nařízení Evropského parlamentu a Rady o výživových a zdravotních tvrzeních při označování potravin stanovuje, jaké množství jednotlivých živin by měly potraviny obsahovat. Při vyhodnocování výsledků bylo přihlíženo k těmto limitům. „Bohužel i výrobky s nejnižším obsahem cukru překračovaly maximální doporučené množství téměř dvojnásobně,“ uvedl Václav Beneš, národní koordinátor testu. „Na základě výsledků, které se potvrdily v 32 zemích světa při zastoupení všech kontinentů, lze říci, že dětské cereálie nejsou kvůli přílišnému obsahu cukru vhodné jako každodenní snídaně pro děti,“ doplnil Beneš.
 
Celosvětový test byl součástí spotřebitelské kampaně, jež má za cíl přimět výrobce a jednotlivé státy k zákazu reklamy na nezdravé potraviny pro děti. Tyto agresivní reklamní kampaně, do nichž velké nadnárodní firmy investují miliardy dolarů, mají nezanedbatelný podíl na celosvětové epidemii dětské obezity. To představuje základ globálního zdravotního problému.
 
Test snídaňových cereálií spolu s radami, jak připravit zdravou snídani, vyšel v časopise TEST č. 11/2008.
 
 
Zajištění nezávislosti a objektivity testů
Vvýrobky se nakupují v obchodech a analýzy probíhají v nezávislých laboratořích a zkušebnách. Na stránkách spotřebitelského časopisu nesmí být publikovány žádné reklamy či inzeráty. Náklady spojené s testováním výrobků hradí spotřebitelská organizace. Finanční prostředky získává prodejem časopisu, z grantů a státní dotace.
 
Občanské sdružení spotřebitelů TEST, založené v roce 1992, je vydavatelem časopisu TEST. Na jeho stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů výrobků, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o právech, které chrání spotřebitele a posilují jejich postavení vůči prodávajícím a další rady. V letech 1994 až 2007 publikovalo sdružení na stránkách časopisu TEST informace o 7302 výrobcích, varovalo před 471 nebezpečnými výrobky (většina byla určena dětem) a upozornilo na 467 nekvalitních a klamavých výrobků. Sdružení je členem mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT).
 
Zdroj: Tisková zpráva Občanského sdružení spotřebitelů TEST, 27. 11. 08