CEFF – iniciativa a logo

Zájem spotřebitelů o přídatné látky (aditiva, éčka) v potravinách, přesněji preference potravin bez aditiv, vede k tomu, že někteří výrobci používání těchto látek omezují. Je známo, že příjem některých aditiv je vhodné omezovat, příjem jiných může být dokonce výživově přínosný.

V r. 2011 se na základě iniciativy CEFF – Certified E-Friendly Food objevily na trhu výrobky s logem CEFF, které vyjadřuje, že k výrobě potraviny nebyly použity určité konzervanty, umělá sladidla, barviva a glutamát. Cílem je zviditelnit výrobky, které se obejdou bez éček, která jsou pro organismus zbytečnou zátěží. Uvedení loga poskytuje spotřebitelům snadnou orientaci při výběru potravin umožňujících snížení spotřeby těchto látek.

Uvedení loga znamená, že nebyla použita aditiva ze seznamu vytvořeného ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem (SZÚ) – (viz tabulka). Např. i mezi éčky-barvivy existuje řada látek, které nejen nejsou zátěží, ale jsou výživově prospěšné, např. riboflavin, lykopen, karoteny, chlorofyl aj.

Logo je udělováno nezávislou institucí. Výrobce účastnící se projektu smluvně potvrdí složení výrobku a dá souhlas s jeho testováním v SZÚ. Logo je propůjčováno na dobu jednoho roku.

Záměrem projektu CEFF kromě toho je i šíření osvěty o zdravém životním stylu a stravování. Také chce upozornit výrobce na fakt, že lze při zachování nezávadnosti vyrábět i bez některých přídatných látek. (sk)

Související články z portálu Bezpečnosti potravin